Det opplyser Coop Midt-Norge i en pressemelding.

Det er sterke resultater og god soliditet som gir medlemmene i Coop Midt-Norge en tidlig julegave. Fra januar 2022 vil kjøpeutbytte øke til tre prosent.

Nåværende kjøpsutbytte ligger på en prosent.

Gode resultater

Administrerende direktør i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei, forteller at etter flere år med sterke resultater, besluttet styret å øke kjøputbytte fra nyttår av.

-Formålet til Coop er å skape medlemsnytte, og vi er veldig glade for å kunne øke kjøpeutbyttet til medlemmene våre. Vi i styret har hatt en dialog over tid med medlemmene i årsmøtet vårt, og basert på den sterke finansielle posisjonen vår og gode resultater var tiden inne, sier Lisbeth Bull Husby, styreleder i Coop Midt-Norge.

Hun legger til at hun håper at samvirkelagets 257.000 medlemmer i Trøndelag og Helgeland blir fornøyde med julegaven.

Vil trolig utbetale 300 millioner

Landets 62 samvirkelag har 1 prosent kjøpeutbytte som minimumssats. Utover dette fastsetter hvert enkelt samvirkelag sitt kjøpeutbytte basert på egne resultater og finansiell soliditet.

- Økningen betyr at samvirkelaget trolig vil utbetale godt over 300 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler for året 2022, heter det seg i pressemeldingen.

Økning på fem milliarder

De siste årene har samvirkelaget gjennomført en rekke fusjoner, og nå vil medlemmene få en økt andel av stordriftsfordelene.

-Vi har økt omsetningen fra 3,5 milliarder i 2015 til 8,5 milliarder i 2021, og mye av dette har kommet gjennom fusjoner med andre samvirkelag, sier Skei.

Videre forteller han at gjennom godt og hard arbeid har Coop Midt-Norge klart å ta ut stordriftsfordeler gjennom å forbedre driften i selskapet.

- Disse gevinstene kommer medlemmene våre til gode, både gjennom oppgradering av butikkene og mer penger tilbake gjennom et godt kjøpeutbytte, sier Skei.

Tidligere enn forventet

Han legger til at resultatene har kommet tidligere og sterkere enn forventet.

-Tilbake i 2014 så vi at det ville komme noen år med store investeringer. Vi forventet også flere store og krevende fusjoner, og at dette kunne sette resultatene våre under press i en overgangsperiode, forteller Skei.

For å ha en trygghet gikk de da ned fra tre til to prosent i 2015.

– Etter 14 fusjoner de siste årene ser vi at sterkere resultater har kommet mye raskere enn vi trodde på den gang. Nå er egenkapitalen vår så sterk at det er riktig å gi medlemmene våre et løft i kjøpeutbytte, sier Skei.