I sommer varslet Coop Norge SA en intern granskning etter grove anklager mot administrerende direktør i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei. Nå har advokatfirma Thommesen konkludert, og Skei «frikjennes» fra de sterkeste påstandene.

Torsdag presenterte advokatfirmaet Thommesen sin granskningsrapport, og konkluderte med at det hadde skjedd flere kritikkverdige forhold i konsernet.

Skei ble derimot frikjent for de groveste anklagene som ble rettet mot han, det skriver Trønder-Avisa, som først omtalte saken.

Tar funnene på alvor

– Jeg er veldig glad for at rapporten går grundig gjennom de påstandene som ble fremmet om meg i sommer. Samtidig har jeg vært tydelig på at jeg tar til meg det noen sentrale personer i Coop Norge sier, sier administrerende direktør i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei til Trønder-Avisa.

Skei sier til avisa at rapporten gir et god grunnlag for læring om hvordan han ved noen tilfeller har kommunisert utenfor Coop Midt-Norge.

Videre beklager han til de lederne i Coop Norge som har opplevd dette som ubehagelig.

– Jeg opplever at rapporten gir et godt grunnlag for å lære og se fremover. Jeg tar på alvor det enkelte ledere i Coop Norge har opplevd, sier Skei.

Brudd på arbeidsmiljøloven

Selv om Skei stort sett er renvasket, konkluderer likevel rapporten med at flere av forholdene har vært kritikkverdige.

Varsler har ikke blitt fulgt opp tilstrekkelig, i tillegg har arbeidsmiljøloven har blitt brutt flere ganger.

I rapporten peker Thommessen på spesielt seks forhold som ikke skal ha vært håndtert riktig, tre av disse innebærer konkrete tilfeller av klanderverdig adferd når det kommer til kommunikasjon. Disse tre er direkte knyttet til Skei.

Ikke trakassering og mobbing

Det er også flere andre forhold som blir sett på som kritikkverdige, men som ikke er direkte brudd på arbeidsmiljøloven.

Ifølge rapporten er det ikke funnet tilfeller av trakassering, mobbing eller grove hersketeknikker.

Til Trønder-Avisa bekrefter Skei at tre av tilfellene gjelder hans kommunikasjonsform.

– Det er riktig at de tre tilfellene av utilbørlig opptreden rapporten mener å ha funnet gjelder meg og kommunikasjon og kommunikasjonsform med ledere i Coop Norge. De er fra 2016 og 2018, sier Skei til avisa.

I rapporten har Thommessen kommet med en rekke forslag til hvordan Coop Norge SA kan bli bedre til å ta tak lignende forhold. Det har konsernet tatt på alvor, og skal nå jobbe videre med.