Tor Sverre Børseth og Arild Gressetvold fra Fremskrittspartiet i Stjørdal lanserer før valget omfattende skisser som viser mulighetsstudier av Stjørdal sitt møte med fjorden. Langs dagens E6 foreslår partiet utfyllinger i Halsøen med byggeklare arealer for både parkering og næringsbygg mot Langøra nord.

- Vi synes tiden er moden for å løfte debatten om fremtidens Stjørdal i møte med fjorden. Alle kjenner vi til Storvika og Molovika, som vi fremover skal bevare som friluftsområder. Vår tanke med disse skissene er å skape en debatt rundt mulighetene Stjørdal har i møtet mot fjorden i et fremtidsperspektiv, sier Tor Sverre Børseth og Arild Gressetvold.

Vil skape bebodd sjøside

På dagens Stjørdal havn ser partiet for seg en fremtidig bydel. Denne kan utvikles med et betydelig arealer for nye boenheter. Gassanlegg og snøploger skal vike. Børseth og Gressetvold ser for seg en helårs restaurant ved vannkanten, lekeplasser for barna, varierte boenheter i møtet med fjorden og kanskje ladestasjoner for elsykkel men ikke bilkjøring inn på havna.

- Vi kan bygge havneområdet helt bilfritt i en reguleringsprosess. Jeg har selv erfart å besøke en bydel i Hong Kong regulert kun med adkomst for kollektivt tilbud for sykkel eller for gående. Stjørdal kommune bør nå starte en tidlig dialog med det regionale interkommunale havnesamarbeidet og Trondheim havn med sikte på å utvikle havna til en ny bydel, sier Børseth og Gressetvold. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

Stjørdal havn bør kunne utvikles som den nye sjønære bydelen, mener Fremskrittspartiet i Stjørdal. Skissen viser et forslag til løsning.

De to ser for seg at tilgjengelige steinmasser i forbindelse med E6-utvidelser kan bidra til en større grunnutvidelse helst vest på dagens havneområde.

- Skissene i Halsøen, hva betyr disse som konsekvens for natur, fugler og mangfold?

- Vi registrerte at Statens vegvesen tilbakeførte naturlig strandsone vest for ny E6. Arealene bærer sterkt preg av tilgroing og på fjære sjø fremstår ikke området vakkert. Kommunen kan vinne verdifullt areal sør for Tangen med oppfyllinger. Fuglene vil fortsatt ha en kanal mellom Langøra og nytt areal. De vil også kunne boltre seg i våtmarka ved utløpet av Gråelva, sier Børseth og Gressetvold. De to er klar over begrensningene flystøy gir mot rullebanen.

- Det må helst være næringsbygg som er innenfor regelverk for støybelastning vi her snakker om. Ikke boliger mot lufthavna. Boligene vil vi foreslå å bygge ute på dagens Stjørdal havn, som en ny bydel, sier de to. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

Langøra til venstre forbundet med gangbru til Halsøen er ett av ønskene til Fremskrittspartiet.

Trøndelags beste friområde

På skissene fra Fremskrittspartiet i Stjørdal løftes Langøra nord frem som et fremtidig friluftsområde. En bruforbindelse, kanskje flere kan binde Langøra til fastlandet.

- Tenk om kommunen i forståelse med Forsvarsbygg som er grunneier på Langøra nord hadde opparbeidet gangstier og sanitærbygg der ute. Skogen skal fortsatt stå intakt, og friluftsområde hadde blitt veldig sentrumsnært. I dag er det kun folk med fritidsbåt som kan benytte Langøra. Dette unike området må vi få gjort tilgjengelig for flere, sier de to på tampen av badesesongen og rett før valget.

De ser for seg helårs kafedrift på båthavna om Langøra åpnes for publikum.

- Hvem skal følge opp sanitærforholdene på Langøra?

- Her kan kommunen inngå en intensjonsavtale med Stjørdal Båtforening. Frivillige pensjonister og andre i båthavna ville nok greie oppfølging av Langøra også, i likhet med anlegget for båter. Stjørdal Båtforening har gjennom alle år lagt ned enorm dugnadsinnsats for å skape et maritimt tilbud i Stjørdal. Jeg har erfaringer fra reguleringsplaner her ute friskt i minnet, sier Tor Sverre Børseth. Nå mener han at tiden er moden for å utvikle Stjørdal mot fjorden. Arild Gressetvold fra Fremskrittspartiet i Stjørdal er enig, og begge ønsker en debatt rundt forslagene.