NRC Norge AS skal montere master og strømledninger på 120 kilometer langs Trønder- og Meråkerbanen. 760 millioner kroner skal Bane NOR betale for togstrømmen.

Elektrifiseringen av jernbanen i Trøndelag er det største jernbaneløftet i landsdelen siden elektrifiseringen av Dovrebanen i 1970, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

- Vi er veldig fornøyde med å kunne tildele denne kontrakten til NRC. Det betyr at samtlige kontrakter i arbeidet med å gjøre jernbanen i Trøndelag grønnere er gått til norske aktører, sier Stine Ilebrekke Undrum, konserndirektør Utbygging i Bane NOR.

760 millioner

Kontrakten som er en totalentreprise har en verdi på 760 millioner kroner. Ved tildelingen er pris og kvalitet vektet 50 prosent hver. I kvalitetsvurderingene har Bane NOR lagt vekt på blant annet løsninger som kan redusere CO2-utslippet i arbeidet med elektrifiseringen.

- Vi er veldig stolte av denne tildelingen fra Bane NOR. Sammen skal vi sikre en bærekraftig forbedring av jernbanen i Midt Norge. Dette bekrefter vår kompetanse og kapasitet innen større jernebaneprosjekter i det nordiske markedet, sier Henning Olsen, CEO i NRC Group.

Fjerde kontrakt

Dette er den fjerde og siste kontrakten i arbeidet med å elektrifisere jernbanen i Trøndelag.

Det skal bygges 120 kilometer med ledningsnett for strøm til tog på strekningene Trondheim S-Stjørdal, Stavne-Leangen, og Hell-Storlien. I 2024 skal alt stå ferdig.