Slagordene «Nytt sykehjem - sykt bra!», og å bruke 1.645.000 kroner for at det skal bli en realitet, skrives nå ut som resept for Selbu sykehjem.

22. februar kan startskuddet gå for et skreddersydd program for alle 60 faste ansatte. Formannskapet skal avgjøre om programmet skal gjennomføres. Gruppen på 60 ansatte skal deles i tre, og rulleres gjennom programmet som har redusert sykefravær som mål. Hver ansatt skal delta på fire heldagssamlinger, og fem halvdagssamlinger.

I presentasjonen av planene for å få ned sykefraværet pekes det på at den økonomiske gevinsten kan bli stor.

Kostnaden av et sykefravær på området helse/pleie/omsorg på 10,1% beregnes i saksfremlegget å koste 12,1 millioner kroner. Den beregningen vil da innebære at hver prosent redusert sykefravær vil gi betydelig innsparing.

Mottiltak trengs

Fraværet ved Selbu sykehjem har ifølge Helsedirektoratets statistikk ligget noe over landsgjennomsnittet for sykehjem gjennom flere år. Men i Selbu økte sykefraværet så markant fra 2020 til 2021 at mottiltak trengs.

I saksfremlegget pekes det på at høyt sykefravær vil slite både på ansatte og ledelse. Det vil hemme fagutvikling og engasjement, og kan over tid gi både redusert kvalitet og rekrutteringsproblem. Det vil gi dårligere tilbud til innbyggerne.

Medlemmene i gruppen som har deltatt i forstudien har vurdert problematikken rundt arbeidsmiljøet så stor at det er behov for et større prosjektarbeid med bred involvering av ansatte.

Færre ansatte

Innflyttingen i nytt sykehjem i Selbu var i november 2020. Antallet sykehjemsplasser ble redusert fra 49 til 40. I saksframlegget om prosjektet for å redusere sykefraværet opplyses det om forberedelsene til nytt sykehjem.

På bakgrunn av færre beboere og ny teknologi som skulle frigi tid ble driften planlagt med reduksjon i bemanningen.

I overgangen ble det valgt ny organisering. Tre avdelinger ble slått sammen til en felles tjeneste.

Planleggingen av bygget, tjenesteinnholdet og flyttingen ble ifølge saksframlegget gjort med involvering av ansatte.

Siste del av prosessen ble preget av koronapandemien, og en del planlagte aktiviteter i ansattegruppa i forhold til arbeidsmiljø og lagbygging måtte utgå av smittevernhensyn.

Krevende arbeidsdager

- Etter innflytting har det vært mange problemer med bygget, og med å få teknologi til å fungere som tenkt, kan en lese i saksframlegget.

Dette kom i tillegg til endringene i turnus og organisering, og ansatte ga tilbakemelding på en krevende arbeidshverdag.

– Samlet sykefravær ved Selbu sykehjem var i 2020 på 11, 7 prosent. I 2021 har samlet sykefravær steget til 17,6 prosent, opplyses det videre.

Både ansatte og ledere har rapportert om slitasje på grunn av det høye sykefraværet. Det kan være problem med å skaffe nok og riktig kompetanse.

– Det vil føre til mer ansvar på de som er til stede, noe som igjen vil gi utrygghet. Ledelsen vil bli bundet opp mye med vikarinnleie og sykefraværsoppfølging, og få mindre tid til å følge opp nye rutiner, samarbeid og organisering, redegjøres det videre om forholdene etter at den nye sykeheimen ble tatt i bruk.

Ny turnus og økt bemanning

På bakgrunn av erfaringene etter åpningen er det nå iverksatt ny turnus, og bemanningen justert.

Økt omsorgsbehov hos beboere og pasienter har vist behov for mer bemanning enn det først ble vurdert.

Mye av de tekniske og bygningsmessige problemene er løst, eller i ferd med å bli løst. Ansatte er blitt bedre kjent med bygget, og har fått mer opplæring og erfaring med bruken av den aktuelle teknologien. Ansatte er flinke til å melde avvik, og flere av justeringene som er gjort har bakgrunn i de innmeldte avvikene.