- Velger du å bruke hjemmepåsken til vårpussen, så er det et par av punktene du fortsatt må vente med. Det ene er hjulskift. Fortsatt er det nattefrost og da kan det være lurt å la vinterdekkene bli på bilen en liten stund til, sier Engebretsen. – Det andre er polering. Siden lakken ikke må være for kald når du polerer, kan det være lurt å vente med poleringen til det blir varmere i været, fortsatter han.

NAFs tipunktsliste for vårklar bil:

Salt fungerer som bindemiddel og fester skitt til bilen. Hvis saltet får lov til å bli liggende over lengre tid, kan det resultere i rust. Vask bilen godt utvendig og spyl oppunder skjermene. Bruk gjerne avfettingsvæske, men les veiledningen nøye.

Gjennom vinteren har saltet også kommet inn i motorrommet og salt er strømførende. Derfor er salt en av årsakene til bilbranner og er en strømtyv når det ligger i skitten på toppen av batteriet. Vær forsiktig med bruk av høytrykkspyler her i motorrommet. Sett en tapé-bit over utluftingshullet i lokket til bremsevæsken før du spyler i motorrommet.

Finnes det irr på batteripolene bør disse rengjøres med lunkent såpevann og smøres  med vaselin eller syrefritt fett over polskoene. Har du hatt mye småkjøring i vinter er det lønnsomt å ta en vedlikeholdslading av batteriet. Bilens dynamo klarer aldri å topplade et batteri og det er derfor viktig å ta en vedlikeholdslading for å bevare batteriet lengst mulig.

Det som kanskje er aller viktigst er en skikkelig rengjøring av vinduene innvendig – her syndes det stort med tanke på trafikksikkerheten. Ta ut gulvmatter og sjekk om det er fuktighet etter vinterens snø og slaps i gulvteppet. Lufting her er bare bra. Gulvteppet trenger kanskje en tepperens også? Husk bagasjerommet – det er utrolig hvor mye rot og bøss som samler seg gjennom vinteren.

Bruk en silikonstift på alle gummilistene – det være seg dør-, panser- eller koffertlokklister. Dette holder gummilistene myke og smidige, forsinker aldringsprosessen og tetningene blir bedre slik at du unngår vindsus ved dørene. Det er viktig å vaske grundig i døråpninger og rundt dørene. Smør alle dørlåser.

Før polering bør du se om lakken har fått steinsprutskader i løpet av vinteren. En liten steinsprut kan raskt utvikle seg til rust og bør derfor repareres. Flekken må først pusses ren for mulig rustdannelse. For å unngå at skadestedet utvides ved bruk av pussepapir, bruk gjerne en spiss kniv og rens skadestedet. Ha så på et sjikt med grunning for så å lakkere med en liten pensel. Grunning og lakk får du kjøpt hos bilforhandlere eller bilrekvisita forretninger.

Støtfangere og andre plastdetaljer utvendig på bilen har en egenskap som gjør at de ikke ruster, men de mister glansen og falmer. Disse delene kan renses og poleres med et spesielt middel for plast. Det er viktig å gjøre denne jobben før en starter polering av bilen. Det gjør at poleringsmiddelet for karosseriet ikke fester seg til plastdelene når du starter polering av bilen – og en slipper å slåss for å bli kvitt de hvite flekkene på plastmaterialene etter endt polering.

Følgende tre faser anbefales:

1. Lakkrens; over tid vil lakken få en matt og oksidert overflate. Lakkrens fjerner oksidasjon og fastgrodd skitt i lakken.

2. Polering; beskytter lakken og gir glans.

3. Ekstra lakkforsterker; legger en glasshard hinne over lakken og kan også begrense steinsprutskader.

Bruk av poleringsmaskin vil gi det beste resultatet da den skaper varme, som igjen bidrar til å åpne porene i lakken og voksen kommer dypere inn i lakkens porer. Husk imidlertid at maskinen må være i bevegelse hele tiden

En bevarer polishen på bilen best ved å benytte bilsåpe med voks når en vasker bilen, og at en ikke bruker for varmt vann. Husk at varme er med på å åpne porene i lakken og det vil igjen gjøre at polishen forsvinner.

Husk at gode dekk er en billig livsforsikring. Minimumskravet til dekkmønster på sommerdekk er 1,6 millimeter, men NAF anbefaler minimum 3 millimeter. Ikke benytt piggfrie vinterdekk som sommerdekk! Du får lengre bremsestrekning, dårligere sidestabilitet og får tidligere vannplaning. Våt asfalt og varmegrader er vinterdekkenes verste fiende.

Vask vinterhjulene godt før lagring. Sjekk dekk og felger for mønsterdybde og skader – holder de en sesong til? Fjern steiner fra dekkmønsteret. Minimumskravet til mønsterdybde på vinterdekk er 3 millimeter – NAF anbefaler minimum 4 millimeter.

Vinterhjulene skal oppbevares hengende eller liggende – mørkt, tørt og kjølig.

Tro det eller ei! Instruksjonsboka til bilen inneholder mye informasjon om hva du selv kan gjøre med bilen.