Fra første mai stengte biblioteket i Stjørdal dørene på søndager og holdt åpent færre timer både fredag og mandag. Et par uker senere var dørene igjen åpne på søndagene, noe Stjørdals-Nytt skrev om i forrige uke.

- Grunnen til at det ble stengt var at de på biblioteket da anså at de ikke ressurser til å holde åpent søndag. Jeg godtok ikke at de stengte, sier Reitan.

Fikk pålegg

Derfor ba han biblioteksjef Frank Nordby finne løsninger innenfor gjeldende rammer. Dette på tross av at biblioteket nå har én stilling mindre i staben enn tidligere.

- Jeg påla Frank straks å finne en løsning innenfor budsjettet etter nedtrekket av en stilling, og derigjennom å åpne søndagene igjen og å se på alle ressurser på Kimen totalt for å få til dette. Det har de gjort. Turnusen er endret, og jeg er svært fornøyd med at denne nye runden ble tatt og at vi igjen kan åpne mer i tråd med kundenes behov, sier Reitan.

Vi har kunden i sentrum

Han er opptatt av tverrfaglig samarbeid til kundenes og brukernes beste.

- Det gjøres mye godt samarbeid på tvers av sektorene i Stjørdal, noe teste- og smittesporingsarbeidet er et eksempel på. Mitt mantra da jeg ble ansatt som kommunedirektør var at jeg vil utfordre kunde- og brukerperspektivet. Kommunen får mange gode tilbakemeldinger, men dette er noe vi må jobbe med hele tiden. Kunder, brukerne og pårørende må være i sentrum. Det er det vi får lønna vår for, sier Reitan.

Vil jobbe hardt

I kommunen har det vært en erkjennelse at hver avdeling har jobbet mye på egen hånd, noe som kom frem i en rapport om Stjørdal 2030. Reitan kommer til å jobbe enda hardere med tverrfaglighet de neste årene.

- Jeg skal ikke forsinke de prosessene. Jeg kommer selv fra konkurranseutsatte bransjer, og vet mye dette med at kunden må settes i sentrum. Ikke misforstå; det gjøres mye godt i kommunen, og biblioteket er et supert eksempel på at de fant nye løsninger og jobbet på en litt annen måte med mindre ressurser, sier han.