De skriver på sin hjemmeside at gjennom EØS-avtalen vil EU pålegge Norge å konkurranseutsette persontrafikken på toget. Nei til EU mener norsk jernbane skal styres av storting og regjering – ikke av EU. Mandag morgen aksjonerer organisasjonen mot EUs Jernbanepakke IV ved et tredvetalls togstasjoner over hele landet, deriblant Kristiansand, Tønsberg, Oslo S, Bergen, Trondheim og Steinkjer.

– Med Jernbanepakke IV vil EU ta full styring over hvordan jernbanen skal drives i Norge. Hvis EU får viljen sin vil det enten bli mindre penger å kjøre tog for, eller vi skattebetalere må ut med mer penger for det samme tilbudet. Da skal nemlig private firma kunne bruke staten som melkeku for egen fortjeneste, sier Heming Olaussen, leder i Nei til EU.

EU vil pålegge konkurranse om persontrafikken. Det betyr at toglinjer som i dag drives med offentlig støtte må ut på anbud, og at det skal være fritt frem for konkurranse på de andre linjene. Resultatet kan bli et mer oppstykket togtilbud med dårligere korrespondanse og økt ventetid. Det viser erfaringer fra Sverige. EU-kommisjonens forslag blir trolig vedtatt neste år. Gjennom EØS-avtalen gjelder jernbanepakken også for Norge, om ikke vetoretten tas i bruk. LO har vedtatt at Norge må bruke vetoretten i EØS mot at jernbanen skal dirigeres fra Brussel.

 Nei til EU er enig med LO.

– Stortingsvalget kan bli avgjørende for om norsk jernbanepolitikk skal styres på Stortinget eller fra Brussel, fastslår Heming Olaussen.

I Nord-Trøndelag vil Nei til EU aksjonere ved  Steinkjer, Verdal, Levanger, Stjørdal og Grong. I Sør-Trøndelag er Trondheim sentralstasjon stedet.