Får du en hyggelig telefonsamtale fra politiet i Tydal eller Selbu om at det kan være problemer med bankkontoen din, bør du tenke deg om et par ganger. Den siste tiden har politiet mottatt flere telefoner fra personer rundt om kring i landet, som spør om de har tatt kontakt.

Dette er da ikke tilfellet, forklarer etterforskningsleder ved Stjørdal politistasjon, Annar Sparby.

– Svært mye svindel

Svindlere har imidlertid tatt seg friheten til å bruke politiets nummer, og utgitt seg for å ringe fra etaten, med beskjed om at noe er feil med bankkontoen og at du derfor må oppgi både bankkonto og kode.

– Det er ikke politiet så interessert i. Vest politidistrikt har vært ute for det samme, og tilfellet nå er at ingen av de som har ringt har vært fra Trøndelag. Det er fra andre steder i landet. Det eksisterer svært mye svindel for tiden, det er det ingen tvil om, forklarer Sparby.

Det er lett å bli naiv når etaten kontakter deg, opptrer hyggelig og troverdig - dette er også fremgangsmåten svindlerne benytter.

– De er frekk og freidig, opptrer hyggelig. Men, jeg håper folk tar seg tid til å gjøre sine undersøkelser. Ikke oppgi noe. Sjekk bankkontoene om det er mottatt noen meldinger der, be om å få telefonnummeret de ringer fra og ring opp. Dobbelsjekk informasjonen man får, råder Sparby.

Gjelder flere etater

Videre presiserer Sparby at dette kan forekomme hos flere, som for eksempel banker eller Altinn og andre.

– Logg deg inn og sjekk opp. Vanligvis får man ikke SMS eller telefoner slik, man må sjekke opp om dette stemmer, sier han videre.