- Jeg er ikke redd, men det går fort, sier Sebastian Myhr Bjerkli.

11-åringen fra Remyra har kjørt crosskart i to år, og gikk i år over til klassen med motorer på inntil 125 ccm og rundt 60 hestekrefter. Karten gjør unna 0 til 100 på mellom fire og fem sekunder, og har en toppfart på oppunder 115 kilometer i timen. Selve doningen har en vekt på 257 kilo inkludert fører.

For å kjøre klassen må man fylle 12 år det første året man får stille.

- I fjor kjørte jeg i 85 ccm-klassen, og forskjellen er ganske stor. Nå går det mye raskere, og før svingene må jeg sette opp bilen og skrense meg gjennom kurven for å beholde farten. Jeg får en mye bedre bilfølelse i denne klassen, sier Bjerkli.

Relativt billig motorsportsgren

Crosskart er i likhet med gokart og bilcross en fin innstegsklasse for motorsportens yngste deltagere. Løpene foregår på enten en rallycross- eller bilcrossbane som både har asfalt og grus som underlag. I løpet av heatene eller finalen i crosskart må førerne gjennom et alternativspor på en av rundene.

Sammenlignet med andre motorsportsgrener er crosskart en relativt billig klasse. Fra 100.000 og oppover får man en konkurransedyktig crosskart, som man kan lempe på en henger og frakte med seg rundt på lokale løp.

Skal man delta i NM øker prislappen betraktelig. Både jevnlige overhalinger av motor, andre reparasjoner og ikke minst å reise rundt til løpene koster penger.

Tre liter på mila

I mars kjøpte Team Bjerkli, som blant annet består av pappa Espen Myhr Grandalsmo og stefar Anders Bakken, den gamle bussen til Tommy Rustad. Han var en av de mest kjente profilene i norsk motorsport, og har blant annet konkurrert i EM rallycross hvor han vant gull i 2015 i klassen supercars. Han er også den mestvinnende nordmann innen internasjonal asfaltracing.

- Nå er bussen kommet hjem igjen. Tidligere tilhørte den Klæburuta og opererte som flybuss mellom Trondheim og Værnes, sier pappa og stefar.

Mange husker sikkert de gamle flybussene med flotte tegninger av kjente turistattraksjoner på baksiden. Bjerklis buss kjørte rundt med Ravnkloa og SAS- og Braathens-fly på enden.

Sammen med bussen hørte det også med et telt på 60 kvadratmeter som både kan romme verksted og god plass til bespisning under løpene.

- Bussen er fra 1992, og går som en kule etter at motoren er overhalt. Den bruker tre liter på mila, og i sommer skal vi kjøre 2.000 mil. Det blir et enkelt, men kostbart regnestykke, sier Bakken.

Til Vikedal i helgen

I går var bussen på vei igjen. Da gikk turen til Vikedal i nærheten av Haugesund. Søndag arrangeres den andre NM-runden, og målet er å komme seg til en A-finale.

- Jeg var skuffet etter den første NM-runden i Kristiansand, sier Sebastian Myhr Bjerkli.

Han endte på slutt på en 10. plass, etter å ha tapt loddtrekning etter poenglikhet om å komme til A-finalen. I tillegg ble han sperret i B-finalen, slik at A-finaledrømmen igjen brast.

- Jeg furtet en halvannen time etter løpet, men satser på at det går bedre i Vikedal.

- Skal du satse på motorsport?

- Enten det eller så vil jeg bli fotballspiller, sier crosskartføreren, som har rallycrossprofilen Andreas Bakkerud som sitt største forbilde.

Bakkerud har flere ganger besøkt Myhr Bjerkli i garasjen i Husbymarka.

- Jeg skal på Lånkebanen for å se han kjøre under VM-runden.