På en nyasfaltert kontrollplass på Einangsmoen ved E14 møtte samferdselsminister Jon Georg Dale pressen, fylkes- og lokalpolitikere tirsdag formiddag. I forkant hadde statsråden fått oppleve deler av strekningen på den sterkt trafikkerte europavegen. Statsråden fikk informasjon om dødsulykken på motorsykkel ved Flornes 17. mai.

- Det er naturlig at vi skal gi denne strekningen prioritet, men fra mitt kontor i Oslo må både fylkespolitikerne og Statens vegvesen konkludere med hvilke tiltak som må gjøres, sier statsråden og hadde fått med seg at lokalpolitikerne allerede hadde behandlet og vedtatt reguleringsplaner for deler av strekningen.

Fra Statens vegvesen var sjefingeniør Joar Northug med på den nye kontrollplassen ved Einang.

- Denne nye anlagte kontrollplassen vil gi både politi og tollvesen, samt oss i Statens vegvesen bedre arbeidsvilkår ved kontroller av store kjøretøy. Det har lenge vært behov for større plass til slike tiltak langs E14, sier Joar Northug.

Han konkluderer på ingen måte med prioriteringene langs E14 videre, men at målsetting er sammenhengende gang- og sykkelvei på større deler av strekningen. Det foreligger også en forstudie om tunnel fra Flornes mot Gudå, uten foreløpige konklusjoner. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

Samferdselsstatsråd Jon Georg Dale fikk se og oppleve trafikken på E14 tirsdag. Ved den nye kontrollplassen snakket han blant annet med partikollega Tor Sverre Børseth fra Stjørdal Frp. Begge var enige om at E14 trenger midler til veiutbedringer.

Både varaordfører i Stjørdal, Ole Hermod Sandvik fra Høyre og lokalpolitiker Tor Sverre Børseth fra Fremskrittspartiet er begge utålmodige når det gjelder behovene for tiltak langs E14. Børseth har selv hytte på Storlien, han er svært godt kjent med vegstrekningen.

- Jeg opplever at det i hovedsak er parsellene Sona, mot Flora opp mot Gudå som er flaskehalsen med delvis kun 5,79 meters veibredde. Trafikkøkningen av store kjøretøy er godt merkbar. Elvefiskere besøker Stjørdal og ferdes langs den sterkt trafikkerte veien. Fisket legger igjen opp mot 15 millioner kroner hver sesong lokalt. Vi har opplevd dødsulykker med sjåfører på fiskeferie i kommunen langs veien. Noe må gjøres, påpekte Tor Sverre Børseth og ber statsråden gi E14 prioritet i NTP.