DNT og NGF inviterte tirsdag 8. januar til pressekonferanse og deltok i Go morgen Norge på TV2. Målet er å gi den norske fjellkjeden som oppsto for 400 millioner år siden et nasjonalt navn. Reklamebanken i Stjørdal er stekt inn i prosjektet.

Tirsdag denne uka lanserte Norsk Geologisk Forening (NGF) og DNT en landsomfattende navngivning som skal ende opp med at den norske fjellkjeden skal få et ordentlig navn, slik den fortjener. Den bakenforliggende årsaken er at fjellkjeden aldri har hatt sitt eget offisielle navn. Kjølen og Langfjellene er benyttet men et internasjonalt klingende navn skal nå på plass. Til tross for at Europas lengste fjellkjede har eksistert i 400 millioner år, har den ikke markert seg med navn som kan gi den bedre identitet. Til tross for at vi nordmenn har brukt og bebodd fjellene i mer enn 10.000 år, etter isens tilbaketrekking, så er «grensefjellet» navnløst som fjellkjede. Nå er det i følge NGF og DNT virkelig på tide å gi den dette. Reklamebanken i Stjørdal har utviklet den offisielle nettsiden med mottak av navnestemmer. Hvert minutt tikker det inn forslag landet over. Tirsdag hadde Ann Kristin Sollihaug fra Reklamebanken tatt imot hele 1780 navneforslag.

- Alle som ønsker kan delta og sende inn navneforslag, deretter vil det bli arrangert en avstemning. Det norske geo-miljøet har inngått en allianse med Den Norske Turistforening (DNT). Begge foreningene har et sterkt engasjement for norske fjell, fra hvert sitt ståsted, og ser frem til at hele Norges befolkning kan hjelpe til med navnevalget, sier Ann Kristin Sollihaug. Det er Kristin Krohn Devold som fronter navnesaken for DNT. Hun vil prøve å skape et stort nasjonalt engasjement, og det norske folk oppfordres til å delta og være med på både å foreslå og stemme frem et navn som klinger godt internasjonalt .

Skal sammen gjennomføre avstemming

NGF har i samarbeid med DNT og Reklamebanken påtatt seg ansvaret med å gjennomføre avstemningen som skal ende opp med et navn som skaper både nasjonal og internasjonal gjenklang. Informasjon om dette ble gjort tilgjengelig under www.fjellkjeden.no tirsdag 8. januar. Fjellkjeden det er snakk om er lengre i utbredelse enn både Alpene og Pyreneene. I Midt-Norge og trolig i nordlig og sørlig retning møttes for 400 millioner år siden de amerikanske og europeiske jordplatene og presset grensefjellene mot Sverige opp i høyden. Prosessen foregikk geologisk i flere millioner år, før ulike istider igjen slipte ned fjellene i flere omganger. I dag benyttes fjellkjeden delvis kommersielt i næringsøyemed og som turområder og representerer fantastisk fjellnatur. Den norske fjellkjeden strekker seg gjennom hele landet, fra Agder og Rogaland i sør til Finnmark i nord, og kjente fjellområder som Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane, Trollheimen, Saltfjellet, Okstindane og Lofoten er alle en del av den.

Hvorfor foreslå navn

Hensikten med konkurransen er fra et geo-faglig ståsted å skape oppmerksomhet rundt geologifagenes mange aspekter. Mens konkurransen pågår vil man bruke denne unike muligheten til å fortelle om fjellene. Hvordan de ble til, hva de består av, hva de kan brukes til, og hvorfor de til slutt forsvinner. Både natur- og kulturinteresserte vil bidra og alle kan stemme inn navn. En annen god grunn til at fjellkjeden bør ha et navn, er at det kan brukes i markedsføringen av Norge. Hvem har ikke hørt om Alpene, Himalaya og Andesfjellene? De norske fjellene må inkluderes på denne listen i følge forslagsstillerne. Reiselivsbransjen bør også gripe muligheten begjærlig, sier arrangøren.

Om fjellene våre

Fjellene våre er en del av den norske identiteten. Helt siden tidlig på 1600-tallet har de vært viktige for ferdsel, rekreasjon og friluftsliv. Men fjellene er også en kilde til den materielle velferden vi nyter godt av. Det er her vi finner de verdifulle mineralene og bergartene som har vært utnyttet i årtusener. Det er også fjellene som har gitt deler av grunnlaget for den kraftkrevende industrien og utviklingen av det norske velferdssamfunnet på 1900-tallet. Ikke minst skal vi huske på at de sedimentære bergartene på kontinentalsokkelen, der oljerikdommen befinner seg, har sitt opphav i det norske fjell-landskapet. Det underlige er at vi ikke vet hvor gammel fjellkjeden er, og slett ikke hvordan den er dannet. Debatten raser nå i fagmiljøene. Faktum er i følge forslagstillerne at det offisielle navnet ikke eksisterer.  Fjellkjeden har heller ikke et eget navn. Det siste kan vi alle nå gjøre noe med. Sist i august skal navnet kåres. Både NRK TV og Frilufts magasinet på radio med Helge Søfteland vil følge opp saken gjennom flere programmer fremover. 14.september blir det over radio offisielt hva navnet blir.