- Jeg har ikke jobbet med den hele tiden siden jeg hentet den i 2009, men det har gått med en del tid. Jeg velger å kalle det for kosearbeid, sier 53-åringen.

Motorsykkelen er en Norton 500 ccm 16H fra 1944. Modellen ble satt i produksjon rundt 1937, og ble benyttet under den andre verdenskrigen sammen med den mer kjente motorsykkelen fra BSA.

Importert i 1952

I 1952 ble dette eksemplaret importert til Norge, og brukt i det norske forsvaret. I 1964 overtok Indrøys svigerfar og hans far motorsykkelen. Den ble kun brukt som gårdssykkel, og ble aldri registrert.

Slik så Norton-motorsykkelen ut da den ble hentet til Stjørdal i 2009. Foto: Privat.

- Egentlig ble motorsykkelen aldri brukt, og den sto plassert på en låve på gården til min kones far på Andebu i Vestfold. Jeg hadde sett på den i lang tid, og har alltid vært interessert den gamle motorsykkelen. I 2009 dro kona og jeg og hentet den, og startet en lang prosess med å få den kjørbar igjen, sier Indrøy.

Startet opp i julen

Motorsykkelen ble plukket ned og tatt helt fra hverandre, noen kyndige personer overhalte motoren og etter hvert startet prosessen med å sette den sammen.

- Det tok sin tid, men i romjulen for fem måneder siden startet jeg den opp. Da fikk jeg blod på tann for å få den ferdig, og i vår har jeg strammet skruer og gått over alt for å være sikker på at den var klar til kjøres, forteller Indrøy.

For tre uker siden ble sykkelen registrert hos biltilsynet og i sist torsdag kom skiltene på plass.

- Søndag gjennomførte jeg jomfruturen. Først noen runder før jeg tok turen opp E14 for å prøve motoren litt. Totalt kjørte jeg to mil, og det var en herlig følelse, sier han.

Kåre Indrøy kjørte sin første tur med Norton 500 ccm 16H sist søndag.

Kan sees torsdag

Norton-motorsykkelen vil trolig vekke stor interesse hos det motorinteresserte publikumet i Stjørdal. Allerede på torsdag 27. mai får folk mulighet til å ta den i øyesyn på torget i sentrum. Der brukes både bil- og motorsykkelfolk å møtes over en kaffekopp for å studere de ulike klenodiene som dukker opp.

- Jeg kommer kun til å kjøre den på godværsdager rundt om i Stjørdal, og jeg planlegger å ta turen ned i sentrum på torsdagene. Jeg tar nok turen allerede på torsdag kveld, sier Indrøy, som når han ikke skrur på motorsykkelen jobber innen IT-bransjen.