– Høsthalvåret ble noe roligere enn våren, men det var som forventet, tilføyer Benjaminsen.

Det var i 2020 de første gang nådde rekordomsetningen på 100 millioner, for 2021 hadde butikken imidlertid budsjettert med en nedgang.

– Vi budsjetterte ned på grunn av at 2020 ble så voldsom bra, og vi var spente på hvordan koronasitasjonen ville utvikle seg videre, og hvordan det ville påvirke 2021, forteller Benjaminsen.

Likevel kan byggevarekjeden nå se tilbake på nok et knallsterkt år omsetningsmessig.

Takler press

Benjaminsen forklarer at årsaken til nedgangen for høsthalvåret trolig har sammenheng med det høye prisnivået på trevirke, i tillegg til at folk begynner å bli mettet på oppussing.

- Men det har gått svært bra. Vi har opplevd at vi har hatt en butikk som håndterer et høyt press, og har en god kapasitet.

Det var i mars 2020 de flyttet inn i de nye lokalene i Øyanvegen, samtidig som pandemien brøt ut og landet stengte ned.

De 6000 kvadratene har bidratt til at det er enklere for kundene å holde avstand.

- Butikken er mye enklere å drifte enn den gamle. Det er mye bedre plass, og det har hjulpet oss veldig med hensyn til korona. Det er mer luft og mer plass mellom kundene, selv om det også til tider kan være fullt, forteller han.

Spent på 2022

Benjaminsen forteller at de nå ser frem til 2022, men avslører at han også er spent på hva det kommende året har å by på.

- Vi tar utgangspunkt i at det blir relativt likt 2021, med nedstengninger, opp- og nedturer. Men vi håper selvfølgelig på det beste. Vi er spente på hvordan leveringssituasjonen blir, da mye av produksjonen foregår i Østen. Vi er lovet varer og var ut i god til med å bestille, så det ser veldig bra ut, sier han.

Kundene kan i 2022 glede seg over at medlemsutbyttet har gått fra to til tre prosent.

Positive til nyetablering

Til høsten etablerer byggevarekjeden Montér seg på nabotomten til Obs Bygg. Det ser Benjaminsen som et gledelig tilskudd til næringstomta.

- Vi synes det er positivt at de etablerer seg i området; det er med på å dra i riktig retning. Det er bare sunt med litt konkurranse, og det er svært bra for kundene, sier han og legger til at de er positive til tiden som ligger foran dem.