- Vi ender et sted mellom 80 og 100 millioner kroner i år, men det kommer litt an på hvordan høsten blir, sier Kjetil Schjølberg, eier og driver av fotobutikken, som holder til ved siden av Posten i Stjørdal sentrum.

Der har butikken hatt lokaler siden de flyttet ut av Torgkvartalet første mars, og de merker allerede en effekt av flyttingen.

- Vi har mye større omsetning i fysisk butikk siden flyttingen. Det er kanskje ikke dobling, men økningen er stor nok til at vi har ansatt en ekstra person i butikken, sier han.

Kvart million pr. dag

Det er likevel nettsalget som utgjør den største inntektskilden til bedriften som i dag sysselsetter åtte årsverk i tillegg til ekstrahjelp.

- Økningen på nett er formidabel, og vi selger i gjennomsnitt for en kvart millioner kroner pr. dag. Vi har ansatt en egen medarbeider som pakker og sender rundt 150 pakker hver eneste dag, forteller Schjølberg, som tok over fotobutikken i 2012.

Den gang sto han for det meste alene i butikken. Siden har utviklingen vært enorm, og i seks år har fotobutikken blitt kåret til Gasellebedrift i Dagens Næringsliv. Det er en kåring som tilfaller bedrifter som viser stor omsetningsøkning og gode resultater.

- Ekstra gjevt var det å bli kåret til årets nettbutikk, uansett bransje, av nettstedet Prisjakt.no. I kåringen ligger det at vi yter gode service og får fine kundeomtaler. I tillegg ble vi kåret til den beste nettbutikken innen foto og video. Å vinne disse kåringene er en enorm prestasjon, og ga oss en voldsom boost, sier han.

Én million i porto

Schjølberg er opptatt av at bedriften skal være god på levering, og at folk skal slippe å vente når de bestiller en vare online. Det er ikke alltid like enkelt når bestillingene hagler inn, og betyr utfordringer for den lille bedriften. I år regner fotobutikken med å betale rundt en million kroner bare i porto.

- Det folk ser etter når de bestiller på nett er gratis levering, at vi har varene på lager og kundeomtalene. Vi fikk et mye bedre lager etter at vi flyttet, men vi sender hver dag ut rundt 150 pakker. Hvis vi fortsetter å øke så mye som vi har gjort de siste årene, må vi utvide lageret enda mer. Da kan det hende vi må finne et eksternt lager, sier han.

Det kan raskt bli en realitet, hvis omsetningsmålet blir innfridd.

- Vi har et mål om å omsette for over 100 millioner kroner de neste årene, og da trenger vi et større lager, bedre lagerstyringssystemer og nettbutikksystemer som er bedre og dyrere enn det vi har i dag, sier Schjølberg.