Gratis i 15 minutter

For bilistene blir det lagt opp til to alternativer. Vegen fram mot terminalen har tre felt. Det midterste feltet er reservert buss og taxi som kjører fram foran terminalen. Da står bilistene igjen med to alternativ. Feltet til venstre går inn i parkeringshuset der bilene kan stå gratis i 15 minutter.

Feltet til høyre gjør en u-sving og stopper ved en pit-stop. Her er det mulig å slippe av passasjerer før bilistene kan kjøre tilbake mot Shell-stasjonen. Kjørefeltet til høyre er også en eksitmulighet for trailere til å kjøre ut på en enkel måte. Det samme gjelder biler som kan ha en høyde over 2.10. For denne gruppen blir det også ekstra parkeringsplasser.

15 minutter gratis parkering skulle være rikelig med tid til å levere passasjerer. Jeg minner om kostnadene i dag ved å betale for parkering foran terminalen. Da koster det 25 kroner for å parkere i 15 minutter. Nå får publikum et alternativ som er helt gratis, sier Arntzen som er spent på omleggingen.

Trafikktopper

- Både busser og taxi er meget godt fornøyd med den nye omlegging som gir bedre arbeidsbetingelser for kollektivtransport. Det blir en bedre trafikkstrøm. Men det er han og hun med sjeldnere besøk som vil oppleve noe nytt.

Hvorfor gjennomfører vi denne omleggingen? Avinor har en ambisjon om å øke kollektivandelen. Vi har et flytog og en hyppig flybuss som fortsatt vil være vårt flytog i noen år.

Vi opplever også mange smarte løsninger for parkering med f. eks. å stå opp på kanter. Derfor var vi nødt til å gjøre noe. Vi må et system som fungerer når vi skal ta imot 350 personbiler på en hektisk time søndag ettermiddag og samtidig ivareta sikkerheten. Det blir en ny bil for hvert 10. sekund.

Vi kan også ha over 300 biler torsdag og fredag ettermiddag. Det er enkelte bilister som bevilger seg ekstra god tid. Da opplever vi enda mer kork.

Sikre de gående

I slike kaotiske perioder må vi ha et godt system for å ivareta sikkerheten til de gående. Når du kommer kjørende til lufthavna i dag, opplever de trafikkantene et rotete bilde. Derfor vil vi redusere antall valg ned til tre oversiktelige muligheter.

Inne i parkeringshuset er du nærmest terminalen. Her er det en kapasitet på 278 biler. Det blir aldri fullt. Når du har foretatt den nye manøveren et par ganger, tror jeg det sitter. Utfordringen er passasjerer som mer sjelden besøker lufthavna.

Derfor styrker vi vakta i de første 14 dagene. Erfaring fra andre flyplasser forteller at vakta har en avgjørende rolle for å berolige sjåfører og informere, sier Tom Rune Arntzen som ser fram til en smidig innføring av nye rutiner på flyplassen til beste for alle.