Mens Meny-kjeden har lagt bak seg et år med en positiv omsetningsvekst på cirka to prosent i 2021, når lokalmat nye høyder med en eventyrlig vekst på hele 13 prosent. Lokalmat endte med en omsetning på 1,35 milliarder kroner i 2021.

- På ti år har lokalmat gått fra å være veldig smale produkter for spesielt interesserte til noe mange vil ha. Dette er en gledelig og viktig utvikling som bidrar til flere lokale arbeidsplasser og mangfold av leverandører, samt større utvalg av norskproduserte varer i våre butikker, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Korona-effekt

I 2011 solgte Meny lokalmat for drøye 200 millioner kroner. På 10 år er salget nesten syvdoblet og i dag utgjør lokalmat seks prosent av kjedens omsetning. Salget har skutt fart de siste to årene, noe Kjuus tror blant annet skyldes økt bevisstgjøring hos forbrukere som et resultat av koronaen.

– Da pandemien rammet våren 2020, kjørte vi markedskampanjer for å hjelpe de små og sårbare lokalmatprodusentene. Vi så en umiddelbar økning, som gledelig nok har holdt seg, sier Kjuus og legger til:

– Lokalmat handler om kvalitet og matkultur, men også utnyttelse av lokale råvarer og en tydelig geografisk identitet.

Knallsterk omsetningsvekst

De fleste lokalmatprodusenter har startet i det små med varer i en eller to Meny-butikker, men som nå er tilgjengelige i alle 187 butikker. Eksempler er vår egen lokalprodusent, Jentene på Tunet, som i år ble kåret til vekstvinner med en omsetningsvekst på hele 236 prosent.

– Jeg er imponert over hvordan lokalmatprodusentene har utviklet seg

– Jeg er imponert over hvordan lokalmatprodusentene har utviklet seg. Vi har klart å bygge en arena for kompetanse-, samarbeid- og innovasjonsdeling, sier Kjuus.

Ifølge gründer og daglig leder, Eivind Aune, har Utviklingen for Jentene på Tunet siden starten vært utrolig bra. Faktisk så bra at de i juni 2019 påstartet bygging av ny fabrikk med kurslokaler, kafé, butikk og showrom med areal på over 1000 kvadratmeter.

– Vi åpnet opp i august 2020 og veksten har fortsatt. Allerede påfølgende år har vi måttet utvide med 900 kvadratmeter før innflytting i oktober 2021, forklarer han.

- Et fantastisk år

Det siste året har bedriften ikke bare fått flere nye og gode ansatte, men de har også doblet salget. Et av høydepunktene fra året var andreplassen i VM for chocolatierer.

– Et unisont ekspertpanel sier at vi lager Nordens beste sjokolade, i lille Selbu - tusen takk sier vi til det, sier Aune ydmykt.

Videre vant bedriften også Innovasjon Norge sin bedriftsutviklingspris i landbruket og på selveste lille julaften ringte Ken Tofthagen fra Cloud Connection AS med en gledelig nyhet.

– Vi vant implementering av en ny Visma ERP løsning (logistikkløsning) til en verdi av 240.000. Dette trenger vi, og vi gleder oss allerede til samarbeidet, forklarer Aune videre.

Mest stolt av responsen

Jentene på tunet har allerede blitt kjent for høy kvalitet på produktene med eksklusiv innpakning, men de er imidlertid mest stolt av alle tilbakemeldingene på gode smaksopplevelser fra kundene.

– Råvarer av beste kvalitet; rene frukt- og bærpuréer, nøye utvalgte nøtter, og ikke minst Valrhona Grand Cru sjokolade. Det er stadig flere kunder og forhandlere, som i likhet med oss har fokus på kvalitet, og det er unisont gode tilbakemeldinger, presiserer Aune videre.