Det var i juli i 2020 at bilkjøperen hentet sin nye Mercedes med trimmet motor (750 hestekrefter) i Stjørdal.

Den nye eieren tegnet drivverk- og motorhavariforsikring, og kjørte heim til sør i Norge.

Etter fjorten dager begynte bilmotoren å fuske. Bilkjøperen ringte så selgeren som hadde løsningen:

- Den fusket en gang for meg i september 2019. Men bare fyll tanken, og motoren vil gå som den skal, skal selgeren ha forklart.

Den nye eieren fylte opp, og motoren gikk uten å fuske. Den 31. juli i 2020 ble bilen EU-godkjent.

Mercedesen suste perfekt avgårde med kjempekreftene villige under panseret. Men to måneder senere lyste plutselig en rød varsellampe i bilen:

Motorfeil!

Motorhavari

Det viste seg at motoren hadde havarert fullstendig og et spesialverksted i Danmark måtte utføre reparasjonen.

Transporten kostet kjøperen 10.513 kroner. Dette var i tillegg til regningen for å få 750 hestekrefter til å gå perfekt igjen som endte på 209.725 kroner.

- Men jeg har jo forsikring mot motorhavari, trodde bileieren.

Den 11. august, dagen etter motorhavariet, meldte han fra om kostnadene til forsikringsselskapet. Den 16. september fikk han avslag.

Grunnen var at forsikringen ikke dekket skade på kjøretøy med trimmet motor hvis den ikke var godkjent av Statens vegvesen.

Må betale alt

Bilkjøperen krevde etter avslaget at selgeren skulle dekke motorreparasjonen, og transporten til verkstedet.

Her ble ikke selger og kjøper enige, og saken ble brakt inn for Trøndelag tingrett som sivil sak. I retten hevdet bilkjøperen at det var feil på bilen han kjøpte, og krevde å få dekket reparasjon og transport.

Retten konkluderte med å gi selgeren fullt medhold. Han ble frikjent for alle krav etter salget av Mercedesen.

Den nye eieren må selv betale 209.725 kroner for motorreparasjonen, 10.513 kroner for transport til verkstedet. I tillegg ble han dømt til å betale selgeren sin advokatregning på 55.060 kroner.