En del store aktører bruker dette i media – hvis de scorer høyt. Ellers blir resultatene av undersøkelsen forbigått i stillhet, sier Laukvik som synes det er fint at undersøkelsen foretas av en nøytral 3. part:

- Dette er en veldig bra indikator på hvordan vi gjør det sammenlignet med konkurrentene våre. Vi er ikke bare bedre enn våre lokale konkurrenter på kundetilfredshet, men veldig mye bedre. Det er 50 plasser ned til den neste banken på listen. Det er et veldig flott signal som vi i banken setter stor pris på. 190 virksomheter er med i undersøkelsen og Hegra Sparebank er altså 50 plasser foran neste bank som er representert i Stjørdal.

Undersøkelsen er en temperaturføler på hvor tilfreds og lojale kundene er.. Terra-gruppen har i alt 78 lokalbanker som samlet gjør det best av alle aktørene innen banknæringen med en score på 77 av 100. Den største tilfredshet til nr. 1 på listen uavhengig av alle bransjer er 85,8. Jeg synes det er utrolig flott å være bankmann i Stjørdal og se hva lokalbanken kan gjøre i Stjørdalsområdet.

Kundene er så godt tilfredse med å ha en lokalbank. Lokalbankenes kun­der  er også de mest lojale kundene, sier Arne Martin Laukvik som blir mer og mer opptatt av sparebankideologien: - Med en slik respons tror vi at vårt konsept som lokalbank er rett. Vi ser at de mest tilfredse kundene er de som bruker oss og banken bredest mulig; de som har flest relasjoner til banken.

Teknologi til tjeneste

I en moderne bank må all teknologi fungere sammen med en velfungerende nettbank. Banken må ha den nødvendige teknologi, men banken må også ha noe mer enn teknologi. De gangene kundene trenger noe utover det – når kundene må ha noe mer enn det nettbaserte – det er da vi skiller oss ut fra konkurrentene med korte beslutningsveier og personlig kjennskap til hver enkelt kunde. Det speiler kundetilfredsheten, sier Laukvik.

Vi er en lokalbank i Stjørdal som måler oss mot andre aktører. De store bankene kan utøve et stort trykk, men lokalbanken treffer kundene bedre på de områdene som faktisk betyr noe for dem. Undersøkelsen viser at lokalbanken holder sin posisjon og øker forspranget til de andre med tilstedeværelse i lokalmiljøet.

Som lokalbank pløyer vi midlene tilbake til lokalsamfunnet på en annen måte. Vi bidrar til verdiskapning for de som bor her, sier Laukvik som er meget tilfreds med at lokalbanken er en vinner i denne undersøkelsen:

- Kundene til Hegra Sparebank gir altså meget gode tilbakemeldinger til banken. Vi har gode produkter og riktige vilkår i bunn. I tillegg er vi tilgjengelige når folk trenger oss, og tar avgjørelsene raskt og lokalt. Det er det som gjør at våre kunder er så mye mer fornøyde, sier banksjef Laukvik.