- Jeg tror det blir kjempegøy, utbryter kjøpmann Tine Hedsten.

Tirsdag var de ansatte ved Rema 1000 i Kjøpmannsgata i full sving med opplæring, for nå er det nemlig de som skal håndtere stjørdalingenes post.

- Vi gleder oss. Jeg har kunne tenkt meg å ha post i butikk i lengre tid, og da det ble lagt ut anbud på post i butikk i Stjørdal, var jeg offensiv. Jeg skulle ha det, smiler den blide kjøpmannen.

For kundene sin del er det ikke snakk om store endringer, prosessen er den samme, bare at den nå gjøres i butikk.

Alle postens tjenester

Det blir en ny æra for håndtering av post i Stjørdal, og oppgaven er fordelt mellom Rema 1000 Stjørdal og Rema 1000 Husbyfaret.

I Kjøpmannsgata håndterer de postnumrene fra 7500 til 7504 og 7512. I tillegg disponerer de alle postboksene i Stjørdal.

- Vi tilbyr alle tjenestene som posten tidligere hadde, forteller Hedsten.

Det er ikke vanskelig å legge merke til hvor man skal henvende seg for å sende eller hente ut post, det er omtrent det første du ser i det du kommer inn inngangsdøra.

- Vi har jo nettopp begynt, men så langt har det gått veldig bra. Vi har fått nytt inventar som er veldig fint, sier Hedsten.

Tirsdag fikk kjøpmann Tine Hedsten (t.h) og hennes ansatte god opplæring av representanter fra posten. Her sammen med Elin Hitterdal og distriktssjef for post i butikk, Karin Anita Lenvik og kollega Silje Myhre, (t.v) Foto: Anette Fossmo

Har god erfaring

Distriktssjef for post i butikk, Karin Anita Lenvik, forteller at flere kunder har vært og hentet pakker allerede, noe som kommer godt med i opplæringsfasen.

- Det setter vi pris på, spesielt når vi driver med opplæring. Det er kjekt å få kunder å øve seg på. Nå skal det sies at opplæringen har gått på skinner, i og med at tre av de ansatte har jobbet med post i butikk tidligere. Blant andre kjøpmann Tine, sier Lenvik.

Lenvik har med seg to andre representanter fra posten, som ut denne uka og neste uke skal være med Rema 1000 på omstillingen til post i butikk.

- Det er viktig for oss å ha god opplæring, for det gir gode resultater. De ansatte blir trygge og får en god kompetanse, sier hun.

- De stiller mannsterke og bidrar godt fra posten. Vi føler oss ivaretatt, og er trygge på at vi får den nødvendige opplæringen, tilføyer Hedsten.

Synergieffekt for alle parter

Både Hedsten og Lenvik peker på de lange åpningstidene som en fordel. Nå kan kundene hente eller sende post fra klokken syv om morgenen til 23.00 om kvelden.

- For kundene sin del kan vi i tillegg til matvarer også tilby denne tjenesten. Det som er positivt for vår del, er at vi kanskje får noen nye kunder som kommer hit for å hente posten sin. Vi er jo postkontoret til mange postnumre i nærområdet, smiler Hedsten.

- Det er en knall løsning, og det er en tilgjengelig og enkelt lokasjon med gode parkeringsmuligheter, legger Lenvik til.