- Det er for mye som gjenstår i gjennomføringen til at Stjørdal kan kalle seg en sykkelby, slår SVs førstekandidat Morten Harper fast.

At han er en ivrig «tohjuling» er en kjent sak. Nå ønsker han at det settes skikkelig storfart på pedalene for å oppfylle alle gode planer.

- Det er to hovedmoment som er viktig for SV og meg. Det første er at utbyggingen av et sammenhengende sykkelveinett mellom bygdesentrene og sentrum må fullføres. Slik det er i dag er det bra fra Hell og Lånke, men ikke fullført fra Hegra og Skatval. Dette må på plass. Det andre er at skoler og oppvekstsentre skal ha gang- og sykkelvei, og at de som finnes i dag må vedlikeholdes, sier Harper.

Flere oppsider

Han omtaler sykkelveiene som et kinderegg.

- Gode sykkelforbindelser vil øke tilgjengeligheten for alt og alle, det er bra for miljøet og med stadig økt utbredelse av elsykler som gir større rekkevidde, kan gang- og sykkelveiene i enda større grad benyttes som arbeidsvei, ifølge Harper.

- Mange av de aktuelle strekningene er langs fylkesveger. Da er det vel ikke bare et kommunalt ansvar?

- Det stemmer, men det er viktig at vi som kommunepolitikere har en god dialog med våre fylkespolitikere og øver påtrykk den veien. I tillegg er det mulig for kommunen å forskuttere eventuelle utbygginger, men her må kommunen virkelig være i støtet, sier Morten Harper.

Prioriterte strekninger

SV-toppen ramser opp mange strekninger som han forventer kommer på plass i løpet av kommende fireårsperiode. I tillegg til de to langs hovedveiene fra Hegra og Skatval til Stjørdal sentrum, mener han strekningene fra Nordlandsfeltet til Kvithamar-krysset, fra Sætnanfeltet til Elvran kapell og fra Skjelstad til Skjestadmark oppvekstsenter må bygges ut.

- Dessuten må vi ta vare på de allerede eksisterende gang- og sykkelveien, blant annet med å nyasfaltere strekningen fra Lånke kirke til Lånke skole og opprusting av fylkesveg 26 på sørsiden av Stjørdalselva, sier Harper.

Venter på bysykler

Han tråkker på videre med å undres over hvor det har blitt av de varslede bysyklene. Det var satt av en million i 2019 til etablering av en bysykkelordning, men denne glimrer med sitt fravær. For de kommende årene er det en liten påplussing i økonomiplanen når det dreier seg om satsing på sykkelbyen Stjørdal. Det er et viktig signal, sier Harper, som imidlertid mener det må enda mer til.

- De kommende årene er det satt av 2,5 millioner kroner årlig til sykkelbysatsing. Vi ønsker å øke dette belølpet slik at vi kan nærme oss at virkeligheten ligner på de vedtatte planene. Det viktige er å sørge for gjennomføring på en sånn måte at det blir sammenhengende gang- og sykkelveier, understreker Morten Harper.