De siste ti årene er synet til 7700 skoleelever i Kongsberg blitt screenet. Ordningen har omfattet elever i andre, femte og tiendeklasse og er den største undersøkelsen av synet til norske elever noen sinne.

– En kartleggingsstudie av alle screeningene viser at én av ni elever trengte briller eller videre oppfølging av optiker. Behovet for briller var faktisk størst blant tiendeklassingene, og det vil nok overraske mange, sier optiker Ingeborg Osaland.

– Dette innebærer at mange elever kan gå gjennom barneskolen og ungdomsskolen uten at det blir oppdaget at de ser dårlig, sier hun.

Etter fireårskontrollen er det ingen tilbud om offentlig synsundersøkelse eller oppfølging av norske skolebarn barn.

Totalt ble 15 prosent av de 7700 elevene henvist videre til synsundersøkelse hos optiker. Blant disse hadde 58 prosent behov for brille. 11 prosent fikk samsynstrening, mens i underkant av fire prosent ble henvist til videre undersøkelser.

– Ingen synstruende tilstander ble avdekket, men det var mange som trenger videre oppfølging hos optiker eller øyelege, sier Ingeborg Osaland.

Siden så mange unge har synsproblemer som går uoppdaget, er det viktig at lærere og foreldre er oppmerksomme, mener hun.

– Symptomene øker i takt med økt krav til nærarbeid i tenårene, sier Osaland.

Synsproblemer kan gi mange utslag hos skoleelever, blant annet konsentrasjonsvansker og hodepine.

En stor undersøkelse TNS Gallup gjorde for Norges Optikerforbund i fjor viste at 30 prosent av foreldrene var misfornøyd med skolens oppfølging av barnas syn.

– Lærere og helsesøstre har plikt til å rapportere videre hvis de har mistanke om at elever har synsproblemer. Det er viktig at foreldre også ser sitt ansvar, sier fagsjef Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.