Smør øker

-Årsakene til veksten kan være flere, blant annet dietter som er positiv til bruk av smør, i tillegg ser vi en økt bevissthet mot naturlige, ekte og kortreiste matvarer som også kan være med på å øke salget. Tall fra Spisefakta 2012 fra Ipsos MMI viser også at frykten for fett, også mettet fett, synker i den norske befolkningen forklarer Hennig Havdal i Melk.no.

Tallene viser at smør i 2012 har hatt en kraftig vekst både på totalt volum og per capita. Uten import økte smør med 18,25 % på totalt volum og 16,57 % per capita. Tar man med import har smør en enda kraftigere vekst, på hele 31,78 % på totalt volum og 29,92 % per capita.

Ekstra lett melk fortsatt populær

Vi drikker nå 91,59 liter melk per innbygger når vi ser på alle melkekategorier under ett. Dette er en nedgang på 2,09 % sammenliknet med 2011.

- Noe av grunnen er en fortsatt sterk vekst i befolkningen (+1,43 %) som påvirker til nedgangen per capita. Totalt volum har en nedgang på 0,69 % i 2012. Dette er en liten bedring fra 2011 hvor vi så en nedgang på 0,79 % fra 2010, forteller ernæringsfysiologen som har sett nærmere på tallene fra tidligere år.

Ekstra lett melk er en av de magre variantene som myndighetene anbefaler at vi bruker i det daglige kostholdet. Ekstra lett melk fortsetter sin positive trend og øker med 7,77 % per capita i 2012. Ser man på totalt volum øker varianten med hele 9,31 %.

- Denne varianten er tilsatt vitamin D, et vitamin mange i Norge får i seg for lite av gjennom kostholdet. Et vitamin som er viktig i forhold til både absorpsjon og utnyttelse av kalsium. , forteller Hennig Havdal i Melk.no.

Forrige år økte syrnet melk med smak 4,4 % per innbygger. I 2012 har denne derimot en nedgang på 3,52 %. Søtmelk med smak hadde i 2011 en svak nedgang per capita på 0,94 % etter flere års økning i forbruk. I 2012 ser vi igjen en økning i denne varianten på 1,58 % per capita.

Andre meieriprodukter

Totalt volum av yoghurt uten import har en vekst på 1,31 %, mens yoghurt med import øker med 1,15 %.  Yoghurt øker i totalt volum, men har i 2012 en nedgang per capita både med og uten import. I 2012 går forbruket av yoghurt inkludert import per capita ned med 0,28 %.

Rømme øker i popularitet, mens fløte har en nedgang i forbruket per innbygger i 2012. Per capita øker rømme med 1,23 %, mens fløte synker med 2,22 %. Kaffefløte og kremfløte har en nedgang som ikke blir kompensert av oppgangen i matfløte og lettere kremfløte.

Ost har som tidligere år en økning i forbruk. 1,81 % økning på totalt volum og 0,37 % per capita.

– Ost er populært blant nordmenn. En endring fra tidligere er at brunost også øker, dette har vi ikke sett på mange år. Dette året øker inntaket av brunost i den norske befolkningen både på totalt volum (3,15 %) og per capita (1,70 %).

Men selv om frykten for fett i kostholdet viser seg å avta, er det fortsatt tydelig at forbrukere sverger til magre meieriprodukter som cottage cheese og kesam.

-          Cottage cheese, kesam og skjørost fortsetter å øke i popularitet og øker med hele 21,99 % per capita. Mange har nok lært seg til å bruke disse matvaregruppene både i matlaging og for å sette litt ekstra spiss på måltidet som et supplement i måltidet, avslutter Hennig Havdal.