- Dette blir veldig spennende, og det hadde vært skikkelig gøy om en av våre tegninger ble plukket ut. Da vil den vises frem for nesten hele verden, sier femteklassingene Edvin Can Nordbotn, Snorre Leirfall og Ruta Kemigisa ved Halsen barneskole.

Onsdag fikk femte til syvende klasse ved Halsen barneskole i Stjørdal besøk av representanter fra Ski-VM Trondheim 2025, som er på en rundreise i Trøndelag med et spennende oppdrag til skoleelever og barnehagebarn.

Barna skal gjennom en tegnekonkurranse tegne forslag til det som skal bli den nye logoen til ski-VM i Trondheim som arrangeres i 2025.

5A ved Halsen barneskole er allerede i gang med å tegne forslag til VM-logo. Fra venstre: Snorre Leirfall, Edvin Can Nordbotn og Ruta Kemigisa. Foto: Erik Hoås

De skal tegne det de forbinder med ski-VM, og bidra til å inspirere arbeidet med den offisielle VM-logoen.

- Jeg er ikke helt sikker på hvordan logoen min blir, men det skal ha noe med bærekraft å gjøre, som er et viktig tema vi snakker mye om. Jeg har også lyst til å få med både hoppski og langrennsski i tegningen. Begge de to idrettene, i tillegg til kombinert, er jo med i ski-VM, sier Edvin Can Nordbotn.

– Jeg liker alpint best, selv om det ikke er med i VM, sier Snorre Leirfall.

– Liker dere å gå på ski selv?

– Ja, vi er veldig glade i å gå på ski. Vi skal ha skidag på fredag, sier de.

Fristen for å levere inn tegningene er 31. mars, og etterpå skal en jury kåre noen vinnertegninger som skal være med å prege den offisielle VM-logoen.

Juryen vil bestå av representanter fra VM-arrangøren, i tillegg til profesjonelle aktører innenfor design.

– Vi skal prøve å bli ferdige med tegningene innen en uke eller to, slik at vi får sendt dem inn til riktig tid. Dette synes elevene er veldig spennende, og jeg tenker at det er litt viktig å få de engasjerte i store ting som skal skje i distriktet, sier kontaktlærer for 5A, Ingrid Mjøsund Bakken.

– Barn er en kjempeviktig ressurs

Logokonkurransen i regi Ski-VM Trondheim 2025 gjøres i samarbeid med Ungt Entreprenørskap, og hele profilen til ski-VM skal etter planen være ferdig til sommeren.

Kommunikasjonsleder og samfunnskontakt for Ski-VM Trondheim 2025, Ingvil Snøfugl, forteller at formålet er å engasjere barn og unge frem mot mesterskapet i 2025.

– Vi er nå på en rundreise i Trøndelag hvor vi skal snakke med næringsliv, kommuner og idretten om ski-VM og hvordan vi kan tilføre noe til regionen. Vi ønsker også å engasjere barna og la de bruke sine kreative egenskaper til å inspirere vårt videre arbeid med å lage den offisielle VM-logoen. Vi mener barn er en kjempeviktig ressurs, sier Snøfugl.

Skal vise frem tegningene

Hun forteller at de allerede har fått inn en god bunke med tegninger, og forventer å få inn mange tusen til sammen.

– Her er det bare å bruke fantasien og tegne det man forbinder med ski-VM. Alt fra stemning i byen og fin natur, til en skihopper eller en langrennsløper. Bærekraft er jo noe som står sentralt hos oss og som elevene også har snakket mye om, så miljø, inkludering og samarbeid er også noe man kan bruke i tegningen, sier Snøfugl.

Tegningene som kommer inn skal vises frem ved flere anledninger frem mot mesterskapet i 2025.

- Vi kommer til å vise frem tegningene i sosiale medier, og også i forbindelse med de øvrige mesterskapene vi skal ha i Trondheim fremover. Blant annet skal vi jo ha verdenscup i Granåsen om et års tid, så det blir flere anledninger til å vise frem tegningene, sier hun.