Til stede på pressekonferansen var representanter fra Trøndelag fylkeskommune, Trøndelag politidistrikt, utrykningspolitiet, Trygg Trafikk og Statens vegvesen. Der ble det opplyst om at det er en generell nedgang i statistikken, både når det gjelder ulykker med moderate skader, men også hardt skadde og drepte.

Trøndelag er også eneste fylkeskommune som har et lavere tall på hardt skadde og drepte i 2020, sammenlignet med etappemålet i Nasjonal transportplan i 2018 – 2019. Der er målet er maksimalt 350 hardt skadde og drepte nasjonalt, og 34 i Trøndelag.

Fra 2002 til 2021 er drepte og hardt skadde redusert med 75 prosent. Til sammen mistet åtte personer livet i trafikkulykker i 2021 i Trøndelag, og i Stjørdals-Nytts nedslagsfelt er møteulykken i Åsen lille julaften en del av denne statistikken.

Hjertesoner i Selbu

Selv om nedgangen er gledelig, betyr det ikke at fylkeskommunen vil jobbe mot å redusere statistikken ytterligere. En av de viktigste satsningene fremover vil derfor være å få Trøndelag sertifisert som trafikksikker fylkeskommune.

Trygg Trafikk har gjennomført en rekke tiltak på vegne av fylkeskommunen, og har også arbeidet målrettet mot barn og unge.

Et av områdene kalles Hjertesone, et tiltak som skal sørge for å gjøre det sikrere for elever å gå eller og sykle til skolen, ved å redusere biltrafikken rundt skoleområdet. Her trekker distriktsleder i Trygg Trafikk, Frode Tiller Skjervø, frem Selbu som et godt eksempel.

- Selbu har vært veldig påkoblet når det gjelder å rette søkelys på trafikken i områdene rundt skolene. Hjertesonene gjør at det blir mindre trafikk rundt skolene, ved å sette en grense på hvor tett innpå man vil ha trafikken. Selbu har tatt tak i dette og utviklet hjertesoner på skolene sine, forteller han.

Ulykker på E14

Av Statens vegvesen får vi statistikken over politiregistrerte ulykker med personskade på E14 i løpet av de siste fem årene.

Seksjonsleder Helge Stabursvik presiserer at selv om alle veitrafikkulykker skal meldes til politiet, opplever de noe underrapportering, spesielt når det gjelder ulykker med lettere skader.

I 2016 var det registrert totalt fire ulykker på E14 fra Stjørdal sentrum til svenskegrensen, der til sammen syv ble registrert som skadde og en registrert under drept og hardt skadd.

I 2017 var det seks ulykker, der 15 personer ble registrert som skadde, men ingen som hardt skadde eller drept.

Både i 2018 og 2019 er det en nedgang, og begge årene er det registrert kun tre ulykker. Fem er registrert som skadde i 2018 og seks i 2019, mens hardt skadde og drepte ligger på henholdsvis tre og en.

I 2020 øker ulykkene til seks registrerte igjen, med 10 skadde og ingen drepte. I 2021 er ikke tallene fullstendige, da eventuelle ulykker fra siste del av året enda ikke er registrert. Men foreløpige tall viser to ulykker og fire skadde.

Oversikt over ulykker

Tabellen viser ulykkestyper registrert i løpet av de siste fem årene.

UlykkestypeAntall
Påkjøring bakfra5
Møteulykker5
Kryss/avkjørsel6
Fotgjenger/akende1
Utforkjøring5
Andre ulykker2

Trafikantgruppe med registrerte drepte og skadde finnes i tabellen under. Underkategorier som moped, lett MC, buss, lastebil, traktor, skinnegående materiell, annet og ukjent er ikke tatt med, i og med at det er registrert null ulykker.

Enhetstype underkategoriAntall drepte/skadde
Fotgjenger1
Sykkel1
MC8
Personbil35
Varebil2