- Vi fikk et enstemmig vedtak i kommunestyret sist om å bygge nedkjøringsrampe og heis- og trappehus til parkeringskjellerne. Det er fabelaktig bra. Vi kommer videre. Det er ei gigantisk ligning med mange ukjente og det kan være vanskelig å vite hvor en skal starte. Derfor er det godt å lande en sak der alle involverte parter er fornøyd og der vi kommer videre for å gjøre Husbyjordet til en attraksjon for Stjørdal.

Det er prisverdig at Skanska så muligheten til å endre prosjektet ved å imøtekomme reguleringsplanen samt finne besparelser fra tidligere kostnadsberegninger. Det har vært en meget god dialog og et godt samarbeid mellom de ulike aktørene for å komme fram til en god løsning teknisk og rent økonomisk, sier Sandvik.

Frode Berg, prosjektsjef for Skanska: - Opprinnelig gikk oppgaven til Skanska og mandatet til politikerne ut på å prise en midlertidig rampe ned til parkeringskjelleren fra Ole Vigs gt. og et trappehus i sør – vestre hjørne av parkeringskjellereren.

Skanska så tidlig urimeligheten i denne løsningen og utarbeidet på eget initiativ en pris på omarbeidet regulert nedkjøringsrampe i Sandgata.

Skanska samarbeidet tett med Stjørdal kommune og Norconsult og fikk til en permanent løsning på nedkjøringsrampen inn til kulturhuset innenfor økonomisk ramme og i totalentreprise. Vi hadde tenkt ut ei skisse og har kommet ned på ei bærekraftig løsning for Stjørdal kommune. Det var viktig for kommunen å få en beslutning i kommunestyret nå 13. februar. Det er synergier med at vi er på plassen. Det er gunstig å unngå opphold. Nå får vi tilgang til 144 parkeringsplasser under parken.

Prisen er gitt i en totalentreprise. Det er en grei konstruksjon med mye betong. Vi kan tenke oss å starte med spunting etter påske. Mye av arbeidet med spuntingen ønskes utført før vi starter montering av glass i kulturhuset i mai.

Arne Fridtjof Venæs, daglig leder i SKU, er veldig glad for denne løsningen som sikrer tilgang til parkeringsmulighetene før åpningen av kulturhuset tidlig neste sommer. – Nå får vi kostnader i tråd med våre budsjetter, sier han.

Sandvik: - Det er den opprinnelige planen og reguleringsplanen som følges. Uten å ha en alternativ løsning er det krevende å si nei. Det ble sagt nei til løsningen inn i parken av et enstemmig kommunestyre av ulike grunner. Vi hadde fortsatt ingen løsning. Var vi havnet i ei blindgate?

Det var godt å komme tilbake til den opprinnelig tenkte løsningen. Formannskapet skulle jobbe fram en løsning. Med den foreslåtte løsningen sikrer det offentlige seg adgang til kjelleren på egen hånd.

Løsningen med nedkjøringsrampa kommer borti en liten snepp av Kleven-tomta. Stjørdal kommune har hatt samtaler med Kleven som så langt er positiv til planene.

Det er positive tilbakemeldinger fra Vennatrø og de fire grunneierene til de nye planene. Prisen skal fordeles på de som har hatt nytte av en nedkjøringsrampe. De må ha adgang til sin egen eiendom. Det blir en ryddig ordning for sentrum med ei rampe i hver ende som svelger godt unna. Vi kommer i mål med denne løsningen som gjør det enklere å omsette andre eiendommer med gitte kostnader. Dette er et skritt på vegen videre.

Vi fikk et enstemmig vedtak i formannskapet. Alle har bidratt for å finne en løsning. Trappehuset blir et lite hus. Dette trenger vi uansett for å bruke parkeringskjelleren.

Med nedkjøringsrampene blir det lite trafikk i Sandgata som nærmest blir ei gågate. Det blir som det er regulert – et stort pluss.

- Som varaordfører er jeg kjempefornøyd, sier Ole Hermod Sandvik (H).