- Er årsaken til en ulykke for liten mønsterdybde i dekkene, eller feil type dekk med tanke på vei og føre, risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet, sier Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring.

Det handler ikke bare om å ha godt nok feste opp bakkene mot hytta, man skal også kunne stoppe før krysset i bunnen av bakken på vei ned. - Målekriteriet for ”tilstrekkelig veigrep” går mer på at man faktisk har kontroll på bilen og klarer å stoppe foran enhver påregnelig hindring, enn at man kommer seg fram, påpeker Thomas Nilsen.

I Sør- og Midt-Norge kan piggdekk brukes fra 31. oktober til 2. påskedag. I Nord-Norge kan man bruke piggdekk fra 15. oktober til 1. mai.

Høstglatt

- Om høsten, når mye nedbør og løv i veibanen skaper glatte kjøreforhold, bør ikke sommerdekkene være slitte. Fagmiljøer anbefaler at man koster på seg nye sommerdekk når regnet setter inn om høsten.

- 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk er lovlig, men bremselengden vil øke betraktelig på vått og glatt føre, så dette går på egen og andres sikkerhet. Gode bildekk gir bedre veigrep og reduserer risikoen for ulykker, ikke minst når du kjører i svinger og rundkjøringer på våte høstveier. God mønsterdybde reduserer også risikoen for vannplaning, sier han.

Ikke skift for tidlig

- Selv om piggfrie vinterdekk kan brukes hele året, anbefales det å kjøre med sommerdekk i sommerhalvåret. Vinterdekk, med eller uten pigger, er laget for kuldegrader. Når det er varmegrader og våt asfalt, får vinterdekk dårligere veigrep og lengre bremselengde enn gode sommerdekk.

Gummiblandingen i vinterdekk er nemlig utviklet for å holde seg myke når det er kaldt. Det er dokumentert at de egner seg dårlig på regnvåt, varm veibane.

- Har du byttet til vinterdekk før hytteturen i høstferien, og det fortsatt er bart på veiene når du kommer tilbake til lavlandet, er det greit å kjøre ekstra forsiktig med tanke på at vinterdekkene egner seg best på vinterføre, sier Nilsen.