Med økt hastighet på bane og for å møte fremtidens krav til moderne stasjonsstruktur, kan jernbanestasjonen i Hommelvik bli vurdert senket. Det var på et møte i Malvikrådet at forslaget ble fremmet av ordfører Terje B. Granmo som fikk støtte av Per Snustad som sa dette forslaget var kommet på bane allerede året 1965. Med andre ord er ikke tanken om senket stasjon ny i Malvik og Hommelvik. Det samme har vært foreslått i Stjørdal, men her er nå ny bro med dobbeltspor over E14 nylig anlagt til å tåle oppbremsing fra tog på 120 kilometer i timen, og infrastruktur i Stjørdal ved stasjonen fra åpning i 1902 gjør senkning vanskelig. Stjørdal stasjon vil være i dagen planlagt med opparbeidet undergang for kjørende, gående og syklende til området Grustaket i vest planlagt for fremtidig parkeringsområde.

I Hommelvik har det i forbindelse med Gevingåsen Tunnel blitt lagt nytt spor mot stasjonsbygningen. Teknisk kan det være mulig i en fremtidsplan å senke banelegemet. Marte Nordhus sa planen for Hommelvik stasjon skal kjøres sammen med sentrumsplanen i Hommelvik. Hun sa også at forslaget om senkning av stasjonen kan tas med som et alternativ i planarbeidet. Toget har altså gått for Stjørdal sin del der en samkjøring i planarbeidet med Statens vegvesen og Jernbaneverket i en tidligere fase kunne gitt senket stasjon. Nå har, og får Værnes holdeplass denne statusen også med nytt stasjonsbygg presentert til samferdselsmyndighetene av Avinor. Ordfører Terje Granmo i Malvik vil nå ta planene om senket stasjon videre til politisk behandling. Han viste også til den foreslåtte nye tunnelen i «Toresenberget» der spor skal komme ut i dagen. Han vil derfor allerede nå sende ut signal om ønsket senkning av stasjonen i Hommelvik.  Om Granmo får grønt flagg for dette forslaget gjenstår å se. I fløyta er det uansett blåst for avgang i planarbeidet fra Jernbaneverkets side.