Fra NTNU i Trondheim ble det i år sendt inn to nominerte kandidater. Kandidaten som står som nummer én på listen er ”Tverrfaglig undervisningsmøter mellom sosial- og helsefag og teater”. Bak dette prosjektet står to damer fra Stjørdal.

De nominerte

Vigdis Aune, opprinnelig fra Trondheim, men nå bosatt på Stjørdal og Riina Kiik fra Estland som har bodd i flere år på Stjørdal. Disse har samarbeidet med dette prosjektet siden 2008 og de ble overasket og litt stolt over å bli nominert. Spesielt siden de to arbeider med to små fag og konkurrerer med større institutt ved NTNU, slik som teknologi og medisinsk.

Vigdis Aune var lærer ved Halsen ungdomsskole i 7 år på 1980- tallet. Ellers så har hun bl.a. vært ved Nord-Trøndelga teaterverksted, Verdal og lærerutdanningen ved HINT. Hun har vært ved NTNU siden 1999 ved seksjon for drama og teater (DT), Institutt for kunst- og medievitenskap.

Hun har tatt doktorgrad om ungdommer i lokalhistoriske spill ved Steinvikholmen musikkteater.

Riina Kiik kom til Stjørdal i 2006. Hun tok sin utdanning innen sosialfag i Stockholm. I Estland arbeidet hun ved universitetet innen sosial- og helsefag. Hun jobbet også som Svensk – Estlandsk tolk. Sitt møte med teater fik hun da hun var personlig tolk for en dansk regissør ved flere av hans oppsettinger.

Riina arbeider ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap (ISH). Studentene der har arbeidserfaring fra sosial- og helsesektor. Dette er et fagfelt som preges av uforutsigbarhet og som kreves kontinuerlig utvikling av ny kunnskap. Det fokuseres på nyere teori om refleksjon som hjelpemiddel for å utvikle kunnskap.

Prosjektet

Seksjonen for drama og teater har praktisk-teoretisk fagprofil. Dette er en fireårig utdanning og det er 5 elever som blir tatt inn hvert år.

Studentene skal i forbindelse med sitt masterprogram det siste året lage et prosjekt om kunstbasert metoder i drama og teater.

Disse to studentgruppene skal lære av hverandres erfaring. Studentene fra sosialt arbeid forteller om sine opplevelse i forbindelse med sin praksiskunnskap. Ut fra dette skal studenter fra drama og teater lage et stykke basert på disse opplysningene. Kunnskap som man ikke uten videre kan formidle gjennom å beskrive med ord det som gjøres. Dette er taus kunnskap som er gjenkjennbart.

Riina og Vigdis forteller at det har vært mange sterke opplevelser og studentene har gått inn i mange tøffe situasjoner. Følelser som har kommet frem under fremføringer har vist at mange sitter med inntrykk som de ikke får ut. Mange studenter har fått ”aha” opplevelse og nye tanker rundt sitt eget og andres yrke. Prosjektet har vært en berikelse for hverandre og de har lært av hverandres felt. Dette har skjedd med alle kullene som har vært igjennom prosjektet.

Flere av forestillingene har blitt fremført ved konferanser og seminarer innen studentenes yrkesfelt. Det har også vært visninger for instituttene, andre med relevante utdanning og aktører innen kultur og helse. Eksamen for teaterstudentene har vært en kunstnerisk refleksjon i form av en solo forestilling på 15 – 20 min..

Tverrfagligsamarbeid mellom disse to små institutt har iflg. Vigdis og Riina vært et spennende samarbeid. Studentene har hatt en god kjemi og god kommunikasjon. God kjemi mellom de to lærerne er også veldig viktig. Det har gjort at de har lyktes med prosjektet og nå kan glede seg over at de er nominert til denne prisen. Bare det å bli nominert er en stor seier for disse to.