- Det er sykt mye penger for oss, sier Tore Fløan, leder i båtforeningen som holder til på havneanlegget i Stjørdal.

Der har de laget 354 båtplasser som de rundt 350 medlemmene kan ha sine båter trygt plassert i under sommersesongen. Utvidelsen og utbyggingen av ny molo og nye båtplasser har kostet rundt 16 millioner kroner, og det sier seg selv at det er voldsomt løft for en forening av denne størrelsesorden.

- Vi har i det siste strukturert om foreningen en del, og søkte om å få en kommunal garanti på vårt lån. Det fikk vi innvilget i vår, og dermed kunne vi refinansiere lånet i Kommunal Landspensjonskasse (KLP), noe som gjorde at vi fikk en langt lavere rente. For oss betyr det årlig en halv million kroner spart i renteutgifter, sier han.

Vil bygge opp egenkapitalen

KLP-renten båtforeningen fikk, er den samme som kommunene betaler i rentekostnader når de låner penger. Den ligger et godt stykke under normalrenten, som for tiden er lav. En halv million kroner spart betyr at båtforeningen har over 40.000 kroner mer pr. måned å rutte med.

- Dette er penger som nå kan gå tilbake til drift av foreningen, sier Fløan.

De som forventer høy sigarføring og hornmusikk, blir nok skuffet. Fløan & Co. tar ikke av selv om de går lysere økonomiske tider i møte.

- Det betyr at vi over tid kan bygge opp egenkapitalen. Vi får også mulighet til å nedbetale lånet raskere, noe vi har planer om. Dessuten får vi nå midler som blant annet kan benyttes til vedlikehold, noe som allerede burde vært tak i, og vi får penger til å ruste opp landområdene rundt småbåthavna, sier Fløan, som innrømmer at økonomien tidligere har vært slitsom på grunn av gjeldsbyrden.

- I år har etterspørselen etter båtplasser vært bra, sier Tore Fløan.

Flyttet gjestehavna

Som de aller fleste lag og foreninger i vårt område, er båtforeningen basert på frivillighet. Medlemmene alternerer på å holde vakt, og deltar på en årlig dugnad. I år har ildsjelene blant annet flyttet gjestehavna fra det gamle anlegget over til det nye, og flyttet noen av båtplassene.

- I fjor opplevde at mange medlemmer valgte å selge båtene, blant annet på grunn av det ble lett å omsette båtene på grunn av pandemien. I år har etterspørselen etter båtplasser vært bra, sier han.

Fløan har fortsatt ledige plasser, hvis noen skulle ønske å oppfylle båtdrømmen.

- Vi har noen plasser ledige, og vi tilpasser båtplassen til hvert enkelt medlem, sier han.

Fløan sier båtforeningen har anledning til å utvide, hvis etterspørselen skulle ta av.

- Vi har ingen planer om utvidelser, men hvis behovet skulle dukke opp kan vi innenfor dagens anlegg utvide med mellom 50 og 100 båtplasser, sier han.

Får biler fra Storvika

Selv om båtforeningen kan glede seg over bedre økonomi og god aktivitet i småbåthavna, har de også noen utfordringer å hanskes med. I sommer har de blant annet opplevd full parkeringsplass og at fremkommeligheten på den trange havneveien er blitt redusert.

- Folk som tidligere benyttet Storvika som badestrand, har kommet hit etter at kommunen flyttet parkeringsplassen. Når familier skal til stranda med barnevogner og badedyr, drar de ikke lenger til Storvika, men velger Molovika. Det betyr at parkeringsplassen fylles opp, og mopeder, biler, syklister og barnevogner befinner seg i samme kjørefelt. Dette er en utfordring som må løses på et eller annet vis, sier han.

Badende ungdommer er annen gruppe som volder besvær. På kaianlegget er det satt opp bading forbudt-skilt, men det er det ikke alle som tar hensyn til.

- Vi har noen som gjerne vil stupe og bade inne i havna, og det kan være farlig. Jeg oppdaget selv en gang en kar som dukket opp rett foran båten. Heldigvis gikk det bra, men jeg er ikke den eneste som har opplevd slike ting. Båten min veier syv tonn, og greier ikke å stoppe raskt. Det er ingen som leker på E6 heller, sier Fløan, som sterkt oppfordrer ungdommer til å finne seg en annen badeplass.