- Turen er ikke mer enn 3 km tur – retur, men det blir mange stopp med historier, sier Hans Olav Løkken som tror det nærmer seg 15. gangen han er med på en slik vandring.

-  Vi ønsker å legge forholdene til rette for alle. Det passer også for funksjonshemmede i rullestol. Starten er lagt til Lånke kirke som har gode parkeringsforhold. Ansvarlig for arrangementet er Bedriftsidretten i Stjørdal, sier Kari Søberg som svært lenge har arbeidet med bedriftsidrett i Stjørdal:

- For en historisk vandring må du velge en plass der det er noe å fortelle om. Vi legger inn mange pauser under turen der historier blir fortalt. Det som gjør dette området så unikt er fordi det har falt ned så mange fly her.

Da tyskerne bygde flyplass under krigen, var det med en av hovedrullebanene nord – sør. Tyskerne bygde tre rullebaner på Værnes. Da de tok av sørover, krevde det et kraftig løft.

I svingen ville det være lett å «ståle» eller miste løftet. Flere av de største tyske bombeflyene ble liggende igjen på bredden av Stjørdalselva og i elva. Det var en kalkulert risiko.

Den første virkelige ulykken over Stjørdalselva med Longhorn-flyet «Olav Trygvassønn» - det første fly som tok av på Værnes for snart hundre år siden (26. mars 1914) – skjedde 28. august 1919. Men flyet hadde allerede hatt en kontrollert nødlanding på Brenna i Gudå i 1916. Det førte til at lokale bønder plasserte flyet inn på låven og der sto det nesten gjenglemt hele vinteren.

Turen 15. august fører fram til en minneplakat ved Stjørdalselva ved siden av Kapteinsøra. Men den historien gjemmer vi til turdagen, ler Hans Olav Løkken som forteller at turen også vil også inneholde noen historier fra de store gårdene i området. - Og spesielt hvorfor den store flotte gården Værnes ble valgt til flyplass, sier han og forklarer:

- Værnes var gjenstand for store politiske diskusjoner med tanke på plassering. Sluttstreken ble satt ei uke før julaften i 1958 – den 17. desember. Da besluttet NATO å satse på Værnes og gi et avgjørende bidrag til opprusting av flyplassen. Beslutningen sparte den norske stat for mange penger.

Vegen fra «Olav Trygvassønn» til NATO-beslutningen skal vi snakke mer om under turen, lover Hans Olav og Kari.

Kari Søberg stiller denne dagen med mange gode innslag: - Turdeltakerne får blant annet et gratis lodd. Det blir trukket ut gevinster gitt av bedriftsidretten under matpausen. Folk oppfordres til å ta med kaffe og en passende matbit, sier hun og forteller at arrangementet starter presis kl. 18.00 og varer til 20.00.

Derfor skulle det være god tid for de som har billetter til operaen Olav Engelbrektsson denne kvelden, sier hun.