- Prisene nå er helt syke. I tillegg oppfører de seg som en jo-jo, og kan variere med 4-5 kroner fra en dag til en annen. Det henger ikke på greip, sier Gunnar Østerås, som hadde tatt turen innom Circle K i Stjørdal mandag formiddag.

Da lå bensinprisen på 19,76 kroner literen, mens én liter diesel kostet 19,08 kroner. Også ved flere bensinstasjoner kunne man se at prisene nærmet seg 20-tallet.

- Det er jo i hovedsak statlige avgifter som ligger bak dette, og stakkars staten skal jo ha sitt. De bør prøve å få til litt mer fornuftige priser enn dette. Det er ille når en liter bensin nærmer seg 20 kroner. Det burde ikke vært mer enn 12-13 kroner literen, sier Meråker-bosatte Østerås.

Mandag kostet én liter bensin 19,76 kroner og én liter diesel 19,08 kroner ved Circle K i Stjørdal. Foto: Erik Hoås

Selv er han ikke blant de som bruker bilen mest og er mest påvirket av drivstoffprisene.

- Men veldig mange bruker bilen mye, og mange har lang reisevei til jobb. Det er dem det blir kostbart for, sier Østerås.

Nye statlige avgifter

Etter at drivstoffprisene i starten av pandemien lå på et lavt nivå, har prisene steget jevnt og trutt.

Kommunikasjonssjef i Circle K, Knut Hilmar Hansen, forteller at prisstigningen nå på nyåret blant annet skyldes de nye statlige avgiftene på bensin og diesel som trådte i kraft 1. januar.

- Avgiftene økte med litt over 32 øre per liter på diesel, og nesten 40 øre på bensin. Dette kombinert med sterk priskonkurranse i Stjørdal, gjør at vi ser høye priser nå i begynnelsen av året, sier Hansen.

- Vi har i tillegg de siste månedene sett en stor etterspørsel etter drivstoff i det internasjonale markedet. Det har påvirket pumpeprisene her hjemme, fortsetter Hansen.

Kommunikasjonssjef i Circle K, Knut Hilmar Hansen. Foto: Pressefoto

Påvirkes av flere faktorer

Avgiftene utgjør så mye som 60 prosent, mens innkjøpspris utgjør ca. 30 prosent av prisen. De siste ti prosentene går ifølge Hansen til å dekke kostnadene knyttet til selskapenes salg av drivstoff.

- Et stort fall i innkjøpsprisene vil med andre ord påvirke omtrent 30 prosent av prisen, sier han.

Innkjøpsprisen på drivstoff påvirkes av flere faktorer, deriblant råoljepris, tilbud og etterspørsel internasjonalt og valutakurs. Også innkjøpspris på biodrivstoff påvirker pumpeprisen, da dette blandes inn i bensin og diesel som selges på markedet.

Lokale priskriger

- Hvorfor varierer prisene så mye fra dag til dag?

- Den enkle forklaringen er lokale priskriger. Både bensin- og dieselprisene er gjenstand for tøff konkurranse lokalt, og lokale priskriger rundt den enkelte stasjon gjør at prisene varierer og faller raskt etter en prisøkning, sier Hansen.

Hvordan han tror prisene vil bli fremover ønsker han ikke å kommentere.

- Vi har ikke anledning til å kommentere hvordan vi priser drivstoffet vårt frem i tid, da dette er strengt regulert i konkurranseloven, avslutter kommunikasjonssjefen i Circle K.