I den første fasen vil arbeidet være på Stjørdals-siden av Helltunnelen. Først med en ny og midlertidig rundkjøring på eksisterende E6. Rundkjøringen skal gi adkomst til anleggsområdet som er ved Hellstranda. Med rundkjøringen blir det mulig å jobbe på anlegget uten å påvirke dagens trafikk.

- For å bygge rundkjøringen vil Helltunnelen være periodevis nattestengt. Første stengning er fra onsdag kveld klokka 22 til torsdag morgen klokka 6, og deretter fra torsdag kveld klokka 22 til fredag morgen klokka 6, sier prosjektsjef Grim Rønsberg i Nye Veier.

Dette gjør at det blir omkjøring via gamle E6 over Gevingåsen, som vanlig, når Helltunnelen er stengt.

– Vi begynner med sikringsarbeid og skilting i forkant av ny rundkjøring. For å kunne gjøre dette arbeidet, må vi stenge Helltunnelen. Trafikanter må regne med nattestengninger gjennom hele anleggsperioden, sier prosjektsjef Grim Rønsberg, i en pressemelding fra Nye Veier.

Foreløpig jobbes det kun på sørsiden av rundkjøringen, det vil si på «landsiden», og ikke i nærheten av sjøen.

Det kommer til å bli utført arbeid i Stjørdal gjennom resten av året i området langs Hellstranda for å forberede tilgang til det nye tunnelløpet som skal påbegynnes i 2021.

Strekningen på mellom Ranheim og Værnes er 23 kilometer lang. Vegen skal utvides fra to- og trefelts til firefelts motorvei med midtskiller. Prosjektet inkluderer doble tunnelløp i tre tunneler som vil forbedre trafikkflyten- og sikkerheten. Traséen, som også inkluderer åtte broer, vil hovedsakelig følge dagens E6 med unntak av tunnelene som vil ligge parallelt med eksisterende tunnel.