Det har generelt vært et godt år for Coop Extra-butikkene i Malvik kommune. Både Extra Vikhammer og Extra Hommelvik kan smykke seg med rekordhøye omsetninger sammenlignet med 2019.

Førstnevnte omsatte for 95,8 millioner kroner, noe som utgjør en prosentmessig økning på 18,5 prosent.

Samtidig kan Extra Hommelvik vise til en vekst på hele 14 prosent og en omsetning på 81,2 millioner kroner.

- Selvfølgelig er vi fornøyde, smiler assisterende butikksjef ved Coop Extra Hommelvik, Frode Andersen.

Kvalitetsprodukter

Andersen forteller at noe av veksten trolig kommer av pandemien, som har ført til at færre har reist det siste halvannet året. Handel over grensen har store deler av tiden vært umulig, samtidig som prisene i Norge har blitt lavere.

- Sukkeravgiften har blitt redusert to ganger i løpet av året, slik at det ikke lenger er så mye billigere å handle i Sverge. Det ligger mye i å drive en god butikk. Folk tiltrekkes av kvalitetsprodukter til lave priser, et bredt utvalgt og en ryddig butikk, fortsetter Andersen.

Selvbetjeningskasser er noe mange kunder har ventet på. I tillegg avlaster det betjeningen, som kan bruke mer tid på å holde orden i butikken.

Butikkoppgradering

Det er ikke bare overskuddet som gir de ansatte ved Extra Hommelvik grunn til å juble; i løpet av den siste tiden har butikken får seg en real overhaling.

- Vi har pusset opp butikken, så den er mye mer oversiktlig. Spesielt frukttorget har fått en oppgradering, så har vi fått en splitter ny avdeling for spesialøl. Sistnevnte er skikkelig i vinden for tiden, og flere er villige til å betale ekstra for øl fra mindre bryggerier og spesialiteter, forklarer Andersen.

- Vi merker at folk setter pris på det gode utvalget, fortsetter han.

Forbedret butikk

I tillegg til den nye øl-avdelingen og frukttorget, har butikken også fått på plass etterlengtede selvbetjeningskasser. Noe som både gir en bedre butikk og reduserer køene.

- Det er rett og slett en ny og forbedret butikk. Vi har redusert størrelsen på hyllene med det vi selger mindre av fra 60 til 40 centimeter, og har nå bare 60-centimeters hyller til varer det går mye av. Det øker avstanden mellom hyllene og gir kundene bedre plass å bevege seg på, sier Andersen.

Han avslører at de har fått gode tilbakemeldinger fra kundene etter oppussingen. Selv er han spesielt fornøyd med to av oppgraderingene.

- Jeg er litt stolt over frukttorget og avdelingen for spesialøl, som er den jeg har holdt på med selv. Den har på en måte blitt min baby. Jeg har sørget for å legge ordentlig håndverk i det, smiler Andersen, som til høsten går inn i ny stilling som butikksjef for Europris i Selbu.