- Konseptet har hele tiden vært å tilby reisende kunder rengjøring og antirustningsbehandlinger. Vi tilbyr selvfølgelig det samme for lokalmarkedet, men det har vært vesentlig mindre, forteller daglig leder ved Sandfærhus bilpleie, Ragnar Larsen.

Han anslår at reisende kunder sto for rundt 75 prosent av markedet, og at de derfor mistet hovedparten av kundene sine da pandemien brøt ut i mars 2020.

- Både Sandfærhus Parkering og Sandfærhus Bilpleie er rammet av pandemien, spesielt førstnevnte som lever utelukkende av lufthavnen. Men bilpleien er også indirekte berørt som konsekvens, ettersom vi innhentet størsteparten av kundene våre fra Sandfærhus Parkering. Oppdragene ble kraftig redusert, og vi ble tvunget til å tenke nytt, fortsetter Larsen.

Satset på lokalmiljøet

Med færre oppdrag fra de reisende kundene, begynte Larsen jobben med å synliggjøre seg bedre i lokalmiljøet.

- Jeg jobbet offensivt mot alle bilforhandlere i Stjørdal. Nå er det flere og flere som leverer bilene de skal selge til bilpleie og antirustbehandling, og bilforhandlerne har blitt en viktig brikke i «grunnmuren» for at vi nå klarer oss bedre, forteller han.

Snart to år etter at pandemien brøt ut, har Sandfærhus Bilpleie styrket det lokale markedet betydelig, og kundegruppen fra dalføret bare fortsetter å vokse.

- Vi har fått med oss stjørdalinger og omegn. Vi har alltid solgt oss inn på kvalitet, og på antirustavdelingen kommer det folk langveisfra for å få behandling. Vi har kunder fra både Östersund og Sandnessjøen, noe som viser at vi har etablert oss med et godt navn og rykte, smiler Larsen.

Selv om den totale omsetningen gikk ned 2,8 millioner sammenlignet med normalåret 2019, har det lokale salget økt med én million, forteller Larsen. Foto: Anette Fossmo

Økte med én million

Selv om tapet av de reisende kundene førte til en nedgang i omsetning i 2021 sammenlignet med normalåret 2019, har fremstøtet mot lokalmarkedet båret frukter.

- Det totale salget knyttet til reisende kunder og kunder hentet fra Sandfærhus parkering gikk ned med 2,8 millioner, sier Larsen og tilføyer:

- Men sammenligner vi salget lokalt med 2019, har vi i 2021 økt omsetningen med én million.

Tilbake på normal bemanning

Larsen forteller at antrustavdelingen generelt har vært lite berørt av pandemien, og at de kun fikk en liten nedgang i mars 2020.

- Etter nedgangen har ballet rullet hele tiden. Privatpersoner fant ut at de skulle på bilferie og måtte ta vare på bilen sin. I tillegg solgte bilforhandlerne vi samarbeider med mange biler, noe som også dryppet over på oss. Vi har flere store forhandlere som kjøper tjenester av oss, sier han.

Da koronaen slo til måtte de permittere 70 prosent av staben, men har siden i høst ligget på normal bemanning, med syv ansatte i drift inkludert Larsen selv.

Takknemlig

Nå ser han positivt på tiden fremover.

- De tiltakene vi har gjort i løpet av pandemien vil bli en bonus når ting stabiliserer seg igjen, og de reisende kundene kommer tilbake. Jeg er også svært takknemlig for å bo i Norge, der staten har gått inn for å begrense skadene ved å bevilge midler til faste kostnader, sier Larsen.