Virkelighetsfjernt

Andre har vært mer opptatt av en godsterminal. Det er langt mer i pakt med virkeligheten, sier Jon Eidem som presiserer: - Siste gang vi undersøkte, utgjorde flyfrakt 0,6 % eller 6 promille av total godsmengde i regionen. 0,6 %! Mesteparten er post. Det kan i beste fall betraktes som forsvinnende lite. Posten skal videre til en postterminal og har ikke noe behov for et logistikknutepunkt, sier han.

- Dermed faller bunnen bort fra Frp sin argumentasjon i forhold til Hell og Muruvik. For det er nærhet til flyplass som gjør at Frp peker på Hell og Muruvik som stedsvalg for et logistikknutepunkt, sier Geir Larsen.

Luftslottet Russian Railways

Derimot har de fokus på Narvik og Kirkenes som utskipningshavner med direkte linje gjennom Sverige, Finland, Russland og Kasakstan til det nordvestlige Kina. Her ser Russian Railways interessante transportruter, sier Eidem.

- Det er helt riktig som Frp sier at Russian Railways er opptatt av denne transportruten for å redusere frakttid og kostnader på varer fra Kina til det nordøstlige USA og Canada. Men her er det altså Narvik og Kirkenes som blir trukket fram som aktuelle havner.

Murmansk eller Umeå

I likhet med anbefalinger fra Gøteborg havn ønsket heller ikke Umeå havn å ha et logistikknutepunkt med samlokalisering av havn på godsterminalen. Det er 12 km mellom godsterminalen og havna i Umeå, sier Larsen.

Sans for delte løsninger

Men når vi studerer løsningene til store knutepunkt, ser vi heller det motsatte. Aktørene ønsker delte løsninger. Dermed bortfaller kronargumentet for logistikknutepunkt med alle de fire transportformene. For det er verken rasjonelt eller økonomisk, sier Eidem og Larsen.

Mer gods på sjø og bane

- Jernbaneverket fikk i oppdrag å utrede behovet for en ny godsterminal i Trondheims-regionen. Mandatet ble senere utvidet slik at havn ble trukket inn i utredningsarbeidet. Jernbaneverket leverte sin konklusjon med delt løsning sør. Denne konklusjonen støttes også fullt og helt av KS1 – kvalitetssikringsgruppa oppnevnt av Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

Næringslivet i Trondheim er svært opptatt av adressen for godstransporten. Svært mye av godset kommer sørfra og skal fraktes til aktører som i hovedsak ligger på sørsida av Trondheim. Derfor strider det mot næringsaktørenes logikk at godset skal fraktes en strafferunde over fylkesgrensa til NT før minst 75 % skal tilbake til Trondheim.

Ingen klarer å se den økonomiske gevinsten ved en slik løsning. Ingen ser miljøgevinsten. Ingen ser tidsbesparelsen. Ingen ser den praktiske løsningen, sier de.

Det haster

Det mener vi er en uheldig utvikling og understreker at sjø og bane er den beste og mest miljøvennlig godstransport. Næringsforeningen i Trondheimsregionen og NHO Trøndelag er klar på at deres primære ønske er en løsning sør for Trondheim, sier Larsen.

Hva med stjørdalingene?

- Vi har sett på den planlagte løsningen for Midtsand og det enorme arealbehovet. Legger vi løsningen for Midtsand inn over Muruvik på kartet, vil arealbehovet sluke hele Hell med Prix’en. Det er så vidt omsorgsboligene berger, sier han.

- Når vi i tillegg skal vurdere Frp sin drøm om å ønske Russian Railways velkommen, blir det svært trangt på Hell. For en slik etablering vil kreve nye arealbehov i betydelig omfang, sier Geir Larsen.

Spørsmålet er: - Er stjørdalingene virkelig villige til å ofre enda mer av tilgangen til sjøen i dette området som kan se tilbake på så stolte tradisjoner? Det tror vi ikke. Forslaget fra NT Frp er slett ikke ”løsningen som alle egentlig ønsker” som de hevder i sin resolusjon. Stjørdalingene bør nå avfeie NT Frp, sier Jon Eidem og Geir Larsen.