Torstein Mørseth har en klar melding til kommunen tre-timers parkering både kan og bør gjennomføres. Dette arbeider snf for å få  gjennomført:

Parkeringsskiver i egne automater eller på merkede plasser. Kartlegging og opparbeidelse av langtidsplasser på bl.a. forsvarets areal. Forhandlinger om dette bør starte umiddelbart. Avklar langtidsparkeringa for togreisende.

Forskutter en undergang under jernbanen for å ta i bruk vestsida av sporet til parkering (grustaket). Avklar området nord for jernbanestasjonen. Det er regulert til parkering og Rom Eiendom har solgt det til Maja Eiendom som sjølsagt ønsker å utvikle området. Vi foreslår et makebytte slik at arealet kan benyttes som regulert og at Maja Eiendom får et tilsvarende areal i sentrum.

Flere sammen

-Dette er et klart signal.

 -Næringslivet  sitt talerør er Stjørdal Næringsforum og de store aktørene som Torgkvartalet og Trondos støtter kravet om at den tidsbegrensede parkeringa bør utvides til tre timer.Vi kan ikke se at en utvidelse fra to til tre timer har noen negative sider. Det hindrer fortsatt langtidsparkering og kunder som har korte ærende blir sjølsagt ikke stående lengre enn de behøver. For kundeopplevelsen vil dette være en stor fordel. Parkeringsskivene ser det ut til at vi må leve med.

Langtidsplasser

Han fortsetter: - Byggingen av kulturhuset og salg av de andre sentrumstomtene gjør at plassene på Husbyjordet  forsvinner, disse må vi finne en erstatning for. Her har vi diskutert en kartlegging av og klargjøring av aktuelle parkeringsområder i utkant av sentrumsområdet. På forsvarets areal finnes det slike områder. Kommunen har lovet å starte forhandlinger om å leie disse områdene til langtidsparkering. Vi forventer fortgang i dette arbeidet nå.

Jernbaneområdet

Det bør snarest finnes en avklaring av hvordan vi kan tilby togreisende tilstrekkelig p.plass. Ved Jernbanestasjonen virker alt låst og vi har mast på dette i mange år. Ansvaret pulveriseres og lite eller ingenting skjer. Jernbaneverket virker handlingslammet. De har planlagt en undergang under sporene slik at vestsida kan benyttes til p.plass, men har ikke prioritert finansiering av denne. Både dette og en avklaring med Maja Eiendom som eier området nord for stasjonen lar vente på seg. Når jernbaneområdet omreguleres til mer bussoppstilling vil ytterligere parkeringsplasser forsvinne.

Kartlegger utfordringer

Hvordan vil dere kjempe for tre-timers-parkering?

-Det er viktig for handelsutviklinga i Stjørdal at vi kan snu parkeringssaken til en positiv opplevelse for innbyggere og tilreisende. Det bør tas fatt i de utfordringene vi skisserer og la det bli til gode historier som styrker Stjørdals omdømme som handelssted.