Mange tar turen innom Mix i Malvik for å kjøpe is på varme sommerdager, men kiosken ønsker nå å vise at den kalde forfriskningen er like god på vinterhalvåret.

Det er spesielt milkshake som har blitt populært de siste årene, og Mix-kiosken har den kalde drikken i alt fra kjente merkevarer som Solo, Tyrkisk pepper og Snickers, til klassiskere som pistasj, banan og sjokolade.

- Vi selger enormt med milkshake. Målet er å selge 10 -15 stykker om dagen, men i løpet av 2021 har vi solgt nesten 8000 milkshakes, sier butikksjef og innehaver ved Mix Malvik, Hilde Folvik.

Hun trekker frem blandingen av bringebær og solo som svært populær, og at nykommeren Tyrkisk pepper er veldig god.

Ikke bare om somrene

Populariteten til is-produktene har ført til at kioskkjeden lanserer 12. februar som den første offisielle is-dagen i Norge.

- Mange mener jo at is er noe man spiser bare på sommeren, men det er vi uenige i. Vi mener sesongen begynner i februar, og vi begynner å bli store på is. Vi gleder oss derfor stort til å lansere en offisiell is-dag, smiler Folvik.

Hun forteller at det vil bli en dag fylt med aktiviteter, tilbud og leker. Videre opplyser hun om at de hadde et is-arrangement for fem-seks år siden, som det er mulig å hente inspirasjon fra for den kommende is-dagen.

- Da satte vi blant annet opp bord ute med hvite duker slik at barna kunne komponere sine egne milkshaker og is. Vi må vente og se om vi får til noe lignende nå; det kommer helt an på restriksjonene, sier hun.

Fornøyd med året

Serveringsbransjen har hatt store utfordringer under pandemien, og selv om Mix-kiosken har hatt en liten nedgang, er de heldigvis ikke så hardt rammet som mange andre, opplyser Folvik.

- Året 2021 gikk greit, og vi klarte oss uten permitteringer og støtte. Vi har jo en nedgang, men den er mye mindre enn hva vi hadde budsjettert med. Når alt kommer til alt, er jeg fornøyd. Selv om du aldri blir helt fornøyd som kjøpmann, humrer Folvik.

Hun har ikke fått fullstendig regnskap enda, men anslår en nedgang på rundt fem til seks prosent.

- Vi har flere faste kunder; alt fra pensjonister til ungdommer. Det er vi veldig glade for, det har berget oss, sier hun.