- Konseptet går ut på at det skal være et sted der det er rom for å utforske litt og ta inntrykkene innover seg. Ikke haste seg igjennom, men bruke litt tid på og ha en samtale rundt de ulike produktene, forteller Camilla Kvalvik Nilssen.

Nilssen jobber til daglig frilans som grafisk designer, og har i den forbindelse leid kontorlokaler på Malvik Senter.

I fjor høst tok hun kontakt med senterledelsen og forhørte seg om de hadde lokaler som ville egne seg som både kontor og butikk, og fikk et positivt svar. Det ledet til at Nilssen i starten av desember åpnet den nye butikken Tekstur på senteret.

Annerledes butikk

- Jeg hadde behov for å være i nærområdet, og fikk en unik mulighet. Jeg brukte litt tid i forkant på å tenke ut konseptet, hva jeg skulle satse på og hva potensielle kunder ville ha, forteller Nilssen.

Og kundene har gitt gode tilbakemeldinger siden butikken åpnet.

– De forteller at butikken er annerledes, noe de setter pris på. Og det gir motivasjon til å fortsette, smiler Nilssen.

– Det er har vært god respons. Før jul var det naturlig nok flere kunder enn i januar, men det ga meg muligheten til å vise at Tekstur finnes og sette butikken i bevisstheten til folk, tilføyer hun.

Egendesignende produkter

Nilssen har vært opptatt av å gi butikken en behagelig atmosfære, og at den skal oppleves oversiktlig og nøye gjennomtenkt. Nilssen forteller at hun ønsket å bygge opp et helt eget konsept fra grunnen av.

Varene består av utvalgte merkeprodukter, fotobøker, interiør magasiner, notatbøker og eget design.

Nilssen har også satset på en egen sone på billedkunst. Foto: Anette Fossmo

– Foreløpig har jeg egendesignede t-skjorter, tøyvesker og notatbøker med butikkens logo på, men planen er å utvikle flere produkter etter hvert. Etter jul tok jeg også inn flere fotobøker og magasiner, for å spisse utvalget litt, opplyser Nilssen.

– I tillegg har jeg flere produkter fra Fretex Malvik, som jeg synes er et positivt tilskudd. Dette er et samarbeid som jeg setter stor pris på, fortsetter hun.

I tillegg har Nilssen satset på en egen sone for billedkunst. I første omgang er det egenprodusert fotokunst som pryder butikkens vegger, men hun har et mål om å få inn andre kunstnere veldig snart.

Populært lokalt produkt

Et av produktene som ble populære blant kundene før jul, var kaffe fra det trondheimsbaserte kaffebrenneriet Jacobsen og Svart. Nå er en ny levering av den populære kaffen like rundt hjørnet.

- Det ble veldig populært, og det er merkbart at kundene er opptatt av det lokale, sier Nilssen.

Fremover håper hun å kunne holde arrangementer og ulike temakvelder rettet mot aktualiteter og nyheter i butikken.

- Det kan også være i forbindelse med en ny fotoutstilling, eller en kundekveld med ulike tilbud som kundene kan ha nytte av, og som kan rette litt ekstra oppmerksomhet rundt butikken, sier hun.

Foreløpig er åpningstiden til butikken noe begrenset, men Nilssen oppfordrer til å følge med på butikkens nettside, atelier-tekstur, og Facebook for å se når det er mulig å stikke innom.