- Ny Hell-bru var nødvendig men den gamle Hellbrua kunne ha blitt ei fin gang-/sykkelbru. Det kan jernbanebrua nå bli, og toget har ikke gått, sier Jon-Anders Myrvang. Jernbaneverket (JBV) har selv gitt de beste argumenter for bevaring: «et levende kulturminne med estetiske kvaliteter, og en viktig del av verdifullt historisk jernbanemiljø og stasjonsområde», sier de i sin rapport om Hell-området.

- Vi kan ikke la et statlig vesen/verk gjøre nok en tabbe, sier Jon-Anders Myrvang og håper planpolitikerne i Stjørdal ser hvilket potensiale denne brua har for å gjøre Hell-Sandfærhus sterkere knyttet sammen. Tommy Reinås har i dag kontoradresse i gamle Hell Stasjon. Han har sett plantegningene fra Brødrene Balstad om utvidelser på Hell Kjøpesenter. Han opplever hver sommer Blues In Hell og mener at gammelbrua må få stå som gang og sykkelvei, slik Jon Anders Myrvang er inne på. Blues in Hell sitt arenaområde på Hell Stasjon ville blitt elegant knyttet sammen med Rica Hell Hotel, om man kan bruke gammelbrua som gang og sykkelsti, sier Reinås.

- Vi kan da ikke bare rive denne kulturhistorien selv om det bygges en ny jernbanebru med to spor for fremtiden. Mere solid bru skal en lete lenge etter og arbeidet som ble lagt ned her for 114 år siden står til eksamen fortsatt. Tenk å kunne spasere til Hell fra leilighetene på Hell Kjøpesenter når disse står ferdige, sier Tommy Reinås som sitter i styret til Hell Vel.

- Hvorfor bør brua stå fortsatt, og kan dette utvikles til noe større?

- Vi bør tenkte langsiktig i forhold til gang og sykkelvei som binder sammen Malvik og Stjørdal. Her ligger det store muligheter for å stimulere til turtraseer. Se for deg at man kan sykle fra Hommelvik - langs den gamle jernbanen i Muruvik, forbi Billedholmene, og videre langs forbi Hellstranda, for så å sykle eller gå over Stjørdalselva inn til Rica Hell, eller de framtidige boligene som kommer der, og derfra kan man ta turen videre til Stjørdal, dette er en langsiktig plan som jeg tror er savnet, og bør kunne realiseres. I dag er det nesten uframkommelig på turstien til Billedholmene, så det er på høy tid at Stjørdal kommune kommer på banen og tar noen riktige grep, sier en entusiastisk Tommy Reinås som vokste opp på Hell som unggutt.

Jernbaneverket åpen for drøftinger

NVE har sagt noe om at vi må rive den gamle brua fra 1900 for å bygge ny bru. Dette i forhold til mulig stuving av is og fare for flom. NVE viser til for mange fundamenter som isen kan stoppe i på sin ferd mot sjøen. Derfor pålegges vi å fjerne de gamle fundamentene også. Vi må gjøre det vi er pålagt. Det er kostnader forbundet med denne rivningen, og det er ikke vi i Jernbaneverket som har sagt at den skal rives. Vi skal kjøre tog på den gamle brua mens vi bygger den nye. Anleggsarbeidet legges veldig nært dagens trase vest for Hell Kjøpesenter, men vi kommer forbi. Den gamle brua blir ikke revet før den nye er tatt i bruk.

Men du sier at JBV ser verdien av å kunne bevare dagens jernbanebru?

NVE har sagt dette i forbindelse med regulering av ny bru. Dette går på anbefalinger om hvor mange fundamenter vi kan ha i elva.  Reguleringsplan har vært på andre gangs høring nå. Det er kommunen som får høringsuttalelsene og de siste vurderingene kommer i disse dager, sier Bente Langeland Roheim som har overlatt stafettpinnen som prosjektleder til Jon Ivar Mogseth i JBV, som er dagens prosjektleder. Nabokontakt for prosjektet ny bane og bru-Hell- Værnes er Stig Herjuaunet i JBV.

Hvem blir mest berørt av ny bru over elva Roheim?

De mest berørte er løst inn av jernbaneverket på Hell-siden. Vil gjøre grunnerverv i henhold til reg.plan videre. En prosess er pågått en tid hos de som må flytte. Vi skal også utføre støyutredninger mot noen boliger på Hell. Vi starter nabomøter trolig på forsommeren 2014. Anleggsarbeidet starter i elva med arbeid på vårvinteren med en vannledning fra Hell mot Stjørdal. Vi anlegger riggområde på Hell nord for jernbanen på en utløst gård. Det blir rigg også på Sandfærhus vest for jernbanen. Det lages en anleggsvei som krysser jernbanen på et punkt ved Rica Hell Hotel, sier Roheim og holder døren åpen for eventuelle endringer som gjør at folk slipper å ro heim over elva. Det forutsetter at den gamle jernbanebrua bevares intakt.