Totalt 17 ulike konkurranser

Messen startet med en stor velkomst og prisutdeling av noen av de forhåndsinnsendte innslagene. Det var konkurranser i 17 ulike kategorier totalt, og det var stor deltakelse i nesten alle kategoriene. En jury innen hver kategori hadde forskjellige vurderingskriterier som de dømte etter. Det var forbehold om at det måtte være minst 5 påmeldte i kategoriene for at det skulle kunne gjennomføres og juryeres, men det var ikke noe problem med så stor deltakelse.

De første nominasjonene var for kategoriene: Beste markedsføring, beste kundeopplevelse på nett, beste forretningsplan, beste reklamefilm, beste logo og EwB-prisen (Enterprise without Borders).

Senere ble det nominasjon i forskjellige kategorier fra deltagerne/utstillingene på selve fylkesmessen. Der var det kåring av: Innovasjonsprisen, beste matopplevelse, beste selvproduserte produkt, beste sosiale entreprenør, beste utstilling, beste salgsteam, størst verdiskapingspotensial, beste HR-bedrift, regnskapspris, beste ungdomsbedrift Nord-Trøndelag og beste ungdomsbedrift Sør-Trøndelag.

En ny vri i år

Det nye med Fylkesmessen i år var at Nord- og Sør- Trøndelag var invitert til en felles messe, men det var prisutdeling for beste ungdomsbedrift innenfor hvert fylke. Vinneren for beste ungdomsbedrift i Nord-Trøndelag ble Sosiale Media UB fra Steinkjer VGS, og i Sør-Trøndelag ble vinneren Bergstadkåsten UB fra Røros VGS.  11 av de 80 ungdomsbedriftene fra Trøndelag gikk videre til Lillehammer for kåring av Norges beste ungdomsbedrift 2014 som arrangeres 29. - 30. april.

Det gjaldt å bli lagt merke til

Hele Magneten ble fylt opp av stands som hver ungdomsbedrift har dekorert selv. Deltakerne fikk 4 kvadratmeter hver for å vise frem bedriften sin. I tillegg fikk hver stand bruke opp til 500W strøm. Da standen var satt opp og fylkesmessa var åpnet var det juryens tur til å gå rundt å vurdere hver enkelt stand. De som ble lagt best merke til og som hadde gjort beste salgsinnsats ble også premiert.

Young Voice Media UB fra Ole Vig videregående skole fikk for andre år på rad 1. plassen i kategorien EwB (Enterprise without Borders), som er for deres samarbeid med en skole i Kenya. Prisen går til de som har best samarbeid internasjonalt. Denne ungdomsbedriften samarbeider ikke bare med en helt vanlig skole, men de har en avtale med en skole for funksjonshemmede barn som ofte får liten støtte og respekt i sitt hjemland. Med denne prisen ble de en av de heldige som gikk videre til NM på Lillehammer.