- Jeg blir en av hovedattraksjonene under Race Worz-utstillingen. Amcar Norge inviterte meg til å vise frem bilen, og den skal stå på en kjempestor amerikansk trailer med musikk og filmer i bakgrunnen. Det blir heftig, sier 54-åringen fra Muruvik.

Siden 2014 har Thyholdt jobbet med prosjektet, som nå har passert 6000 timer med planlegging, internettsøk etter deler, skruing, designing, montering og testing. Nå nærmer det seg slutten. Til neste sommer er målet at bilen skal rulle på veiene.

- Vi har testet bilen både på Lånkebanen og på Værnes, og det meste fungerer som det skal. Det jeg nå holder på med er å designe de siste men viktige karosseribitene, som ikke vises. Til høsten skal jeg på en testtur med biltilsynet, før den skal gjennom en sluttgodkjenning og bli registrert, sier han.

Fem millioner

Aventador er noe av det ypperste italiensk designerkunst kan oppdrive, og skal man handle et eksemplar koster det det nette sum av rundt fem millioner kroner. Selv har Thyholdt forsikret sitt eksemplar for 1,1 millioner kroner.

Avantadoren til Steinar Thyholdt er et gedigent byggeprosjekt, som skal være ferdig til neste sommer. (bildet er tatt ved en tidligere anledning)

For å få til en replika som ligner på den originale Aventadoren er det mange detaljer som skal på plass. Karosseriet ble blant annet kjøpt fra Mexico, og inne i bilen står en V12 BMW-motor på 5,4 liter med 330 hestekrefter og 500 newtonmeter. Bilen veier 1300 kilo.

- Det vil sparke godt i fra. Bilen er giret til en toppfart på 290 kilometer i timen, men jeg tror vi sier at det holder med 250. Uansett er det nok til å kjøre inn fra Muruvik til Trondheim, sier Thyholdt.

Skal informere om reglene

Thyholdt har igjennom byggeprosessen hatt god kontakt med biltilsynet, og har jevnlig vist frem Aventadoren. Også på Gardermoen skal han samarbeide med myndighetene.

- Amatørbyggereglene ble innført i Norge i 2014, og det betyr at alle nå kan bygge sin egen bil. I tillegg til å vise frem bilen på Race Worz, skal jeg og en representant fra biltilsynet fortelle om regelverket og motivere flere til å bygge sin egen bil. Reglene er egentlig enkle, og lurer man på noe er det bare å ringe for å få råd, sier Thyholdt.

Å bygge en Lamborghini Aventador er krevende, og er nok ikke det prosjektet hvermansen med bildilla bør starte med.

- For mange er mitt prosjekt det verste av det verste når det gjelder å bygge biler selv. Det har gått med enormt med tid, men nå ser jeg lyset i tunellen, sier Thyholdt.

Nærmere 30 000 følgere

Thyholdts prosjekt har blitt med enorm interesse både fra inn- og utland. Alle store bilmagasiner i Norge har laget reportasjer om bilbyggingen, og Viasats bilprogram ”Garasjen” besøker jevnlig Thyholdt garasje i Muruvik for å lage snutter om prosjektet. Et svensk magasin har meldt sin ankomst når prosjektet nærmer seg slutten.

- Interessen for det jeg driver med er fantastisk. På sosiale medier har jeg mellom 25 000 og 30 000 følgere fra hele verden, sier han.

Derfor regner Thyholdt med at mange vil besøke bilen under Race Worz på Gardermoen 4. mai.

- Det kan bli en travel dag. Arrangørene forventer mellom fem og ti tusen mennesker i løpet av dagen, og mange av dem vil komme for å se på mitt prosjekt og høre om amatørbyggereglene. Bilen blir ikke stående bak en innhegning, og folk skal få lov til å ta på bilen og sette seg inn hvis de er lavere enn 1,80 meter, sier han.

Kjendistreff

Race Worz er et amerikansk konsept som arrangerer utstillinger over hele verden. I tillegg arrangeres det konkurranser innenfor dragracing, Street Legal og andre motorsportsgrener.

- Utstillingen er en møteplass for mange kjendiser, og en av dem, Chad Lindberg, som spiller Jesse i de første The Fast & The Furious-filmene, kommer. Han vil jeg gjerne slå av en prat med, og jeg kommer til å finne et egnet sted på bilen hvor han skal få signere, sier Thyholdt.

De neste ukene skal Steinar Thyholdt tilbringe i garasjen for at bilen skal se presentabel ut til bilutstillingen på Gardermoen.

De neste ukene vet Thyholdt hva han skal holde på med.

- Påsken blir nok benyttet i garasjen til å sette sammen alt av deler og glass. Samtidig er det ikke noe poeng at bilen skal se helt ferdig ut. Den skal stilles ut som et prosjekt, sier han.