Over 100 kiosker er nå plassert ut på Trondheim Lufthavn Værnes, Oslo lufthavn Gardermoen, Bergen lufthavn Flesland, Stavanger lufthavn Sola, Ålesund lufthavn Vigra – og Oslo Sentralstasjon.  Rundt 45 000 reisende benytter hver måned automatene på Værnes.

Leder av Norwegians bakkeoperasjoner, Bjørn Erik Barman-Jenssen, sier at de ønsker seg så mye selvbetjening som mulig.

- På de lufthavnene hvor det er selvbetjent bagdrop (SBD), sjekkes totalt 73 prosent av Norwegian-passasjerenes kolli inn ved hjelp av denne teknologien. I Stavanger er tallet utrolige 87 prosent. Og der hvor vi har innsjekkingskiosker, bruker 90 prosent av passasjerene disse. Vår oppfordring til Avinor er derfor enkel: Peis på – og få på plass så mange automater som mulig – også på mindre lufthavner, sier Barman-Jenssen.

-Målsettingen er at alle de operasjonene du og jeg gjør i forbindelse med reisen gjennom lufthavnen skal være enkle og effektive. Passasjeren skal rett og slett ha en god reiseopplevelse, sier sjef for teknikk og kundeservice i Avinor, Terje Orskaug.

Det siste året har Avinor testet ut innsjekkingskiosker som kan erstatte mange av flyselskapenes egne automater. I dag er flere flyselskap med i prosjektet – også de norske, som Norwegian, SAS og Widerøe.

- Målet er at halvparten av passasjerene skal benytte seg av disse automatene etter hvert. Det vil frigi mye areal og legge til rette for mer effektive passasjerstrømmer, sier Orskaug.

Siden høsten 2008 har også selvbetjent bagdrop (SBD) bredt om seg. I dag er det montert automater på 10 Avinor-lufthavner.

- Det har vært en enorm utvikling de siste årene. Samtidig ser vi at det er til dels store forskjeller mellom lufthavnene med hensyn til hvor mye systemet brukes. Det har mye å gjøre med hvor aktive handlingselskapene er med hensyn til å henvise folk til automatene, sier prosjektleder for SBD i Avinor, Morten Asbjørnsen.