Del veien- kampanjen

Julie Bjugan forteller at dette er en kampanje som skal øke forståelsen mellom syklister og bilister i trafikken. Antallet syklister øker for hvert år. Det er mange aksjoner og arrangement på sykkel gjennom sommerhalvåret, også med «folkeritt» som gir økt deltakelse for vanlige trimmere på sykkelsetet. Nasjonal transportplan legger opp til at sykkelandelen skal dobles de neste 10 årene.

- Det er god grunn til å øke fokuset mot syklistene. Vi ønsker at flere skal sykle. Det er positivt for folkehelsen, for miljøet med reduserte utslipp og sykling reduserer bilkøene. Vi skal fortsette å bygge separate sykkelanlegg, men vi kan ikke bygge oss ut av alle situasjoner. Bilister og syklister må regne med å dele på vegen. Målet for kampanjen er derfor å bygge kunnskap og øke forståelsen mellom bilister og syklister, for å forebygge konflikter og ulykker, sier Julie Bjugan og har med seg Olga Balsvik fra kommunen i dette viktige helseforebyggende arbeidet. De orange trekkene på sykkelsetene hadde da også budskapet «Del veien», en påminnelse om at både syklende og biler har sin plass langs veiene. Vi minner om at bruk av sykkelhjelm reduserer farene for alvorlige ulykker.