– Utfordringer etter smitteforebygging og ekstremværet "Gyda" kommer på toppen og viser vårt voksende behov for tilgang til mer åpen og nyttig informasjon til rett tid, særlig i krevende tider, forklarer Bjerkenås.

– For mangelfull

Noe av det han reagerer kraftig på er at arenaer som aviser og sosiale medier belyser ulike utfordringer som gjelder mangler av teknisk art samt informasjonsflyt mellom kommunen og innbyggerne som står på kommunens ansvarsbolk.

– Et eksempel er kommunale veier, dårlig eller manglende brøyting, vann og avløp. Ofte ser vi at informasjonen er beskyttet bak betalingsmurer og informasjon som blir delt fra kommunen kommer for sent og er for mangelfull, mener han.

Et annet eksempel var da E14 ble stengt i begge retninger som medførte at det ble vanskelig å få inn medisiner. Ifølge Bjerkenås ble det kommunisert ra kommunen at medisiner til sykehjemmet og hjemmetjenesten ville bli prioritert når ambulanse eller helikopter bistå.  – Ingen informasjon ble nevnt angående transport av medisiner til “Best” for brukere utenfor hjemmetjenesten, forklarer han videre.

Mangler rutiner? 

Når medisinene endelig ble levert med ambulanse til Meråker ble informasjonen delt via Meråkerposten, som igjen har det som pluss-sak, altså beskyttet bak betalingsmur.

– Dette er absolutt ikke noe kritikk av Meråkerposten som selvfølgelig skal få tjene penger på sin journalistikk, men Meråker FrP vil rette kritikk til Meråker kommune som ser ut til å mangle gode rutiner for å informere befolkningen, sier Bjerkenås.

Videre peker han på at det mangler en god løsning for å melde feil og mangler til kommunen. Dette er ting som Bjerkenås mener bør ligge godt synlig på forsiden på kommunens hjemmeside.

– Man ser et behov for en teknisk meldingstjeneste der innbyggere får meldt fra om større eller mindre feil og mangler, der melder kan være sikker på at meldingene finner veien fram til teknisk drift, slik at de kommunalt ansvarlige kan respondere om hvilke tiltak som vil bli gjort og at den som meldte fra har mulighet til å følge med på hva som blir gjort, forklarer han videre.

Håper det tas tak 

Ifølge Bjerkenås burde det også bli tatt tak i kommunens meldingstjeneste. Noe av det som er savnet er en løsning for å dele praktisk informasjon som ikke typisk fremkommer på kommunens hjemmeside, som under ekstremvær-situasjoner.

– Flere kommuner som blant annet Hole kommune og Åmot kommune har på sine hjemmesider en meldingstjeneste for slike hendelser, i Hole heter den “Mitt Nabolag”. Løsningen har gitt teknisk drift et digitalt løft og samtidig bidratt til en bedre kommunikasjonsflyt mellom kommunen og innbyggerne, mener han.

Det er rett og slett et sted hvor innbyggere lettere kan nå de rette instansene ved å ha godt synlig og fritt tilgjengelig informasjon som er et ønske.

– Meråker FrP har beklageligvis ingen representanter i kommunestyret selv, men vi håper med dette at de sittende representanter og partier vil ta tak i dette ved første mulige anledning. Innbyggerne har rett til å bli godt informert, spesielt i krisesituasjoner, sier Bjerkenås videre.

Spørsmålet kommer opp i kommunestyret i Meråker mandag kveld.