- Det var ingen tegn til å hjelpe meg, sier Catrine Myklebust fra Ålesund.

Mistet bankkortet

Myklebust hadde nylig vært på en femdagers fottur i Femundsmarka. På turen hadde hun mistet bankkortet og ble nødt til å ty til sine Facebook-bekjente for hjelp.

- Jeg merket at kortet var borte da jeg skulle bestille båt hjem. Jeg måtte ha penger og la derfor ut en status på Facebook for å høre om noen jeg kjente i nærheten kunne hjelpe meg, forklarer hun.

Det hele endte med at en venninne på Røros tok ut kontanter, nok til at Myklebust kunne komme seg trygt til Harstad, hvor hun skulle møte noen venner på turen sørover.

- Det var ingen hotellrom ledig i Røros, dermed ble løsningen Stjørdal, som var det nærmeste, sier hun videre.

Booket hotellrom

Det var få ledige rom i Stjørdal, men hos Sure Hotel Western som befinner seg på Tangen fikk Myklebust bestilt seg et rom.

- Alt jeg drømte om var et hotellrom, en varm dusj og pizza og øl på senga når jeg kom ut av marka, forklarer hun.

Vel fremme i Stjørdal klokken 22.30 etter en lang biltur møter hun to damer i resepsjonen. Rommet var booket, men da betalingen skulle skje ble det stopp.

- Jeg fortalte at jeg hadde booket rom og ville sjekke inn. I den anledning forklarte jeg også at jeg måtte betale med kontant og da ble stemningen noe annen, forteller hun.

- Tar ikke kontant

Da Myklebust skulle sjekke inn nektet hotellet å ta imot betaling med kontanter, fordi de ikke hadde kontantkasse, kunne de opplyse gjesten.

- De i resepsjonen tok kontakt med sjefen som fortalte det samme. Det fantes ikke tegn til at de hadde noen plan for å hjelpe meg, til tross for at jeg forklarte at jeg hadde mistet bankkortet på tur og ikke hadde noen annen mulighet, sier hun.

Flere minutter gikk mens Myklebust fortvilt forsøkte å forklare resepsjonistene at det er lovpålagt å ha kontantløsning. I fryktens stund var redselen å måtte sove sammen med hunden ute i bilen.

- Til slutt kom en svensk gjest meg til unnsetning. Han betalte med kortet mot at jeg ga ham mine kontanter, slik fikk jeg sove med tak over hodet i natt, forteller hun og legger til:

- Jeg har selv drevet hotell, og aldri opplevd lignende. En næringsdrivende har ikke lov til å nekte en forbruker å betale kontant, likevel gjør de altså det på dette hotellet. Det er ikke greit, forklarer hun videre.

Kommunikasjonssvikt

Øyvind B. Frisak i CIC Hospitality forklarer til Stjørdals-Nytt onsdag at hotellet har en policy om å unngå å ta imot kontanter, men at de ikke kan nekte gjestene en slik løsning.

- Som mange andre krever vi gjerne eksakt beløp, men vi kan likevel ikke nekte en gjest å betale kontakt. Her har det skjedd en kommunikasjonssvikt som jeg beklager, sier han.

Frisak forklarer at han forstår at situasjonen opplevdes som veldig dramatisk og sier han både har kontaktet hotellet og Catrine Myklebust for å tilby en kompensasjonsordning.

- Vi jobber med å gjøre rutinene klarere, og ønsker ikke slike hendelser som denne gjesten opplevde. Fremdeles er det mye nytt og det fører til noen svikt, dette er beklagelig, forklarer han videre.