Undersøkelsen ble gjennomført blant 400 personer i to dagligvarebutikker, et supermarked og en lavprisbutikk, i februar i år. Det var 300 som hadde kjøpt grønnsaker av en eller annen type, og på spørsmål om hva som hadde betydning for valg av de innkjøpte grønnsakene var det vanen som dominerte svarene. Halvparten av respondentene svarte at de kjøpte en av grønnsakene for det “jeg er vant til å bruke den”. Til sammenlikning var det kun 14 % som svarte lav pris som en årsak til kjøp.

De aller fleste kjøper de grønnsakene som de har planlagt å kjøpe på forhånd. Det var 80 % av kundene som svarte at de planla kjøpet av grønnsakene før de kom i butikken. Kun tre av ti kunder bestemte seg for kjøp av en grønnsak i selve butikken.

Undersøkelsen viste videre at kundene går på autopilot gjennom grønnsaksavdelingen. De fleste, 64 %, legger kun merke til de grønnsakene de har bestemt seg for på forhånd og ikke plakater eller annen informasjon i grønnsaksavdelingen. Kun 18 % svarte at de hadde lagt merke til prisinformasjon.

- Tidligere undersøkelser gjennomført for OFG viser også at vanen er en av de viktigste drivkreftene for kjøp av grønnsaker. Når vanen er så viktig betyr dette at myndighetene må satse på å bre de gode vanene i befolkningen. Vaner dannes tidlig, så satsing på grønnsaker i barnehage og skole bør være et nytt satsingsområde.

Fakta om forbrukernes grønnsaksvaner

  • Vaner kan også være av den gode sorten. Forbrukere som er vant til å bruke grønnsaker er mer styrt av vane og mindre av enkel tilberedning

  • Kunder som mener de har dårlig tid planlegger sjeldnere matinnkjøpet, og går oftere i butikken enn andre

  • 87 % er svært positive eller positive til å spise grønnsaker, mens ingen er negative. Likevel svarer bare 44 % i denne undersøkelsen at de spiser anbefalt mengde grønnsaker, det vil si to og en halv porsjon eller flere om dagen

  • Matglede med grønnsaker er ikke knyttet til butikk – men til konsum av grønnsakene (hovedsakelig til middag). Matgleden er altså knyttet til det sosiale aspektet, og det å ha tid til å lage og spise maten, gjerne sammen med andre