De ansatte i Reklamebanken i Stjørdal har bestemt at de hvert år fremover vil gi noe verdifullt tilbake lokalsamfunnet. Ann Kristin Sollihaug har i år bestemt at Mental Helse Ungdom skal få et skikkelig løft og støtte fra bedriften og håper folk fra hele regionen ser nytten av å bidra. Den geniale ideen går ut på at hver og en som ønsker å støtte Mental Helse Ungdom, sender inn et eller flere bilder av seg selv, av venner eller familie eller av familiens kjæledyr.  Samtidig betales det inn 100 kroner per bilde som går uavkortet til Mental Helse Ungdom i Stjørdal. Bedrifter oppfordres også til å sende inn sin logo med et bidrag på 500 kroner for disse. Alle bilder og logo-bidrag vil preges på bilen, og penger som kommer inn går uavkortet til Mental Helse Ungdom, som nå er på utkikk etter en fast base for aktivitetene sine.

Kjempeglad for initiativet

Leder i Mental Helse Ungdom i Stjørdal, Thomas Aleksander Søberg, sier han er overveldet over at laget lokalt er blitt valgt ut denne gang.

- Dette er det sprekeste og råeste påfunn jeg har hørt om i mine år hos Mentale Helse. Vi i organisasjonen lokalt utgjør i dag rundt 30 medlemmer, men vi vet at potensialet for økt medlemsmasse er stort og at mange flere ungdom som i dag kanskje sliter litt med seg selv kunne blitt medlemmer. Gjennom denne hjertesak-aksjonen håper vi at Mental Helse Ungdom blir langt mer kjent blant publikum og innbyggerne ikke bare i Stjørdal men hele Værnesregionen, sier Søberg. Nå håper han i likhet med de ansatte i Reklamebanken at mange hiver seg rundt og sender inn bilder eller bedriftslogoer som skal pryde hele bilen, en Fiat 500 eid av Reklamebankens leder Ann Kristin Sollihaug. Allerede har avisa Stjørdals-Nytt gitt sine bidrag til saken og følger opp med annonsering for aksjonen Årets hjertesak.

- Får dere inn 2 000 bilder blir dette 200 000 kroner til laget, hva skal dere bruke pengene til?

- Vi i Mental Helse Ungdom hadde tidligere base på Myrtun i Stjørdal, men dette kommunale tilbudet ble avviklet, så per i dag har vi ikke noen fast base å være på. Tidligere hadde vi også fast støtte fra kommunen, men nå må vi søke etter penger. Denne støtten fra hjertesak-aksjonen vil derfor gå til et fast møte- og aktivitetslokale der våre medlemmer kan ha sitt treffsted, sier Thomas Aleksander. Han vet det er store behov ute i samfunnet innenfor tema ungdom og mental helse, og vil bruke pengene fornuftig om aksjonen lykkes noe alle involverte har stor tro på den skal gjøre.

Dekorerer hele bilen med bilder

Det er Reklamebanken i Stjørdal som bistår alt arbeid med dekor av Fiat 500-bilen som kan bli avduket full av bilder under Stjørdalsdagene senere i sommer.

- Nå må folk bare starte opp med å sende inn sine bilder. Allerede har noen gitt bilder som bursdagspresang og bedrifter har innsendt sin logo, sier Ann Kristin Sollihaug. Hun gir åpning for portretter både av folk og kjæledyr men vil bare ha «seriøse» bildebidrag.  Allerede begynner panseret på fiaten å ta form av et bildegalleri i antall bidrag, og målet er selvfølgelig å fylle hele bilen med bilder og logoer.

- Ingen får lure seg til en stor dominerende logo på bilen. Her skal alle behandles likt og det som betyr aller mest i denne hjerteaksjonen er selvfølgelig å samle inn mest mulig støtte til Mental Helse Ungdom, avslutter Ann Kristin som får bare rosende ord fra leder Thomas Aleksander Søberg i Mental Helse Ungdom. Han vet støtten kommer mange ungdommer til gode. Ungdom som kanskje sliter med ulike ting i hverdagen, og som ikke alltid får nok av den støtte og oppmerksomhet som de fortjener.

- Støtten kan du gi på følgende måte, sier initiativtakerne fra Reklamebanken: Send e-post til hjertesaken @ reklamebanken. com med bedriftens logo og /eller bilder. Send på MMS til 932 78 500. Betal inn riktig beløp til konto: 42 02 39 22 783, eller be om å få tilsendt faktura. Skriv på ditt navn og ev. firmanavn og antall logo/bilder i meldingsfeltet når du betaler.

- Privatpersoner betaler kroner 100 per bilde, mens bedrifter betaler kroner 500 for sin logo og kroner 100 per bilde av ansatte, avslutter Ann Kristin hos Reklamebanken nederst i gata.