Elevene får full fordypning i realfag som kjemi, fysikk og R-matematikk i tillegg til geofag, teknologi og forskningslære. Elevene kan i tillegg velge biologi eller internasjonal engelsk i VG3, forteller Gunn Ertsgård ved skolen. Det legges vekt på å dyrke frem nysgjerrighet og kreativitet i fagene.

I tillegg til høyt trykk i det daglige skolearbeidet, vil det også bli tid til ekskursjoner og besøk til forskningsinstitusjoner og bedrifter som vi har samarbeidsavtaler med forteller Ertsgård. Da Stjørdals-Nytt besøkte VG 2-elevene var Solvår Støre, Doria Osipova og Madelene Gjønnes i ferd med å lage colorimeter. Et instrument som måler konsentrasjon av stoffer i en løsning ved hjelp av farge. Dioder, motstand, elektronikk, nullstiller og målere er nøkkelord i oppgaven som skal leveres videre til VG3 der disse elevene bruker colorimeter i fysikk-timene. Ellen Margrete Forfot Rise, Magnus Aleksander Henriksen og Anna Kristine Aasvold på VG 2 utførte de samme oppgavene. På VG 1 hadde elevene produsert et magasin med tematikk rundt miljøutfordringer og energi. Magasinet ble for øvrig overlevert Jens Stoltenberg under hans visitt som FN s klima-ambassadør.

Våre elever på VG 1 ser på geo-prosjekter og har valgt seg ut land de skal skrive geo-rapport om. Geofag er tydelig interessant for mange, sier lærer Jens Holthe. Anna og Mina fra VG 2 har vært gjennom geo-fagene tidligere, og er med som veiledere til 1-års elevene. Julianne Risvold og Kristine Steinvik er sammen med Ingrid Stav, Kristian Rønning, Elias Landfald og Karen Aune elever på VG1. Ingrid har valg Island, og Aleksander Landre Nyberg drar til USA i vinterferien for å se på og studere amerikanske geo-formasjoner.

Jeg har vært på alle fjelltoppene i Meråker, og er veldig fascinert av geologi generelt, sier Ingrid Stav som gjerne skulle vært en tur til sagaøya Island med sine vulkaner på Atlanterhavsryggen. Nå blir altså studiespesialisering forskerlinje fylkeslinje fra kommende høst. For elever med sansen for realfag, tror vi valget raskt kan falle på forskerlinjen som altså er treårig ved de videregående skolene.