Ønsker flere følgere

Stjørdal Kommune skriver følgende på sine nettsider: Vi ønsker oss flere, men jobber etter prinsippet om at det vi legger ut skal være relevant for følgerne. Derfor har vi satset på godt, relevant innhold. Derfor er vi veldig glade for at vi på den andre delen av konkurransen kommer på en 2. plass.

 Det er Servicetorget i Stjørdal kommune som er ansvarlig for Facebook-siden.

Forskning

Hele rapporten kan du lese på kommunes nettsider. Kåringen kommer som et resultat av at KS ønsket å vite hvem som er best på innbyggerdialog, omdømme og krise- og beredskapsarbeid på Facebook. For å finne ut av dette har KS hatt hjelp av kommunikasjonsbyrået Gambit H+K Strategies som har laget rapporten "Hvordan lykkes kommunesektoren i sosiale medier".

- Det er viktig for kommunene å kommunisere godt med omverdenen i alle kanaler. I 2014 er sosiale medier en av de viktigste kanalene for dette arbeidet, sier Trude Andresen, områdedirektør i KS for forskning, innovasjon og digitalisering til Kommunal Rapport.

Gode resultat

Stjørdal kommune har ikke så mange følgere, tett oppunder 2000. Sarpsborg kommune, som er den beste kommunen i landet har 7530 følgere.

Men flere trønderkommuner gjør det bra og Rissa kommer på en flott 3. plass og Malvik på 8. plass og Trondheim på 10. plass. Det er stor dominans av trønderkommuner og 4 av de 10 beste kommunene i Norge er trønderkommuner. Gratulerer alle med et flott resultat!